Discussie: Brandstofprijzen ??
Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2008, 18:37   #84
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
plantenolie kost weldegelijk 1.3euro per liter volgens mij,
in de veronderstelling dat de markt efficient werkt, zie je nergens in de colruyt maiskiem en andere olien liggen beneden die prijs. Die plantenolie is gewoon ze duur om te maken.

Ordinaire diesel daarentegen is nog altijd 5 keer goedkoper te maken. De dag dat petroleum 300euro per vat wordt , zul je wel weten waarom uw zakske frieten opslaat. Omdat je gewoon liever uw auto gebruikt dan frieten eet.
Kijk Yves; volgens mij heb je een typo in uw tekst, want je spreekt van 0.018euro per liter. Een produkt van 0.018euro wordt niet verpakt en verkocht aan 1.3euro... Dat is een verhouding uit de lucht gegrepen.

Ik zou het wel logisch vinden dat koolzaadolie bvb 0.18euro per liter kost, en dan verhandeld wordt met 0.6euro accijns naar 1.3euro per liter.

Nu als jij 1000liter koopt, wie zegt dat jij accijnzen daarop moet betalen ? Je kunt netzogoed mayonaise maken met die olie, die fabrikant is niet verplicht te weten wat je ermee gaat doen. Dus je kunt met uw 0.18euro per liter rijden volgens mij zoveel als je wilt...

Het voorbeeld bestaat toch voor LNG, Opel verkocht onlangs zafira's met een compressor erbij, zodat je uw stadsgas terug kunt comprimeren om uw zafira te tanken op LNG... en je rijdt dus aan de prijs van rode mazout ? Ik heb nog nergens gelezen dat ambtenaren die gasten zitten op te sporen om hun verbruik met accijnzen te taxeren...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden