Discussie: De kredietcrisis
Los bericht bekijken
Oud 1 april 2008, 07:44   #55
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Heu ... ik volg je niet meer.
De creatie van geld uit het niets lijdt tot hyperinflaties. (Want je aanbod van geldt vergroot je. En als het aanbod groot is, zakt de waarde. Hyperinflaties lijden natuurlijk tot hongersnood en bijhorende verschrikkelijke taferelen.
Het betekent concreet dat ik vandaag met 200 000 euro een huis kan kopen (met wat geluk). Maar er na geldcreatie morgen misschien nauwelijks nog een brood mee kan betalen. In dit verhaal is de menselijkheid ook ver te zoeken.
De creatie van geld (opblazen of inflatie van het Engels "to inflate") leidt niet noodzakelijk tot geldontwaarding en zeker niet tot wat je noemt "hyperinflatie". De hyperinflatie ontstaat door onverantwoord grote geldcreatie.
Door het gebruik van het rentemechanisme mikt de Europese Centrale Bank op een geldontwaarding van maximaal 2 tot 3% per jaar. Dat is zeer redelijk.
De voorstanders van een vaste "geldwaarde" vinden dat wellicht nog teveel maar daar gaat het eigenlijk niet over.
Het monetair systeem is aan elke democratische controle ontsnapt door de onbeperkte kredietgeldcreatie van de private commerciele banken. Het zijn de banken die beslissen wie en wat kredietgeld ontvangt en daardoor in welke richting de maatschappij sociaal, economisch en ecologisch evolueert. En hoe geod zij dat doen zien we nu.
Wordt de staat almachtig dan weten we ook hoe dat afloopt. Als ik dus pleit voor een democratische controle, ook op het monetair systeem, dan bedoel ik daarmee dat de uiteindelijke beslissingsmacht bij de burger moet liggen.
Om te beslissen is voorlichting en een openbaar debat noodzakelijk.
Geldcreatie door de overheid hoeft niet per se geldontwaarding met zich te brengen. Het zou kunnen, seignorage kan beschouwd worden als een belasting op geld en geldbezit, maar zo is geldcreatie door de overheid voor bv onderwijs niet inflatoir.
Maar wat we volgens mij eerst in vraag moeten stellen is het fractionele reserve systeem met zijn geldcratie uit het niets, mét intrest. De mogelijke oplossingen is dan de volgende stap.

Paul