Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Senza Sordino
Hoop doet leven. Dus ga ik campgne voeren voor het Engels zodat het uiteindelijk toch wint.
|
u doet maar, maar dan ben je voor mij wel officieel een racist.
Citaat:
Ik geloof gewoon in andere dingen dan u. Bijvoorbeeld dat de taaltroebelen in België zouden verholpen kunnen worden door alle scholieren, naast hun moedertaal, behoorlijk Engels te laten leren. Dit is mogelijk, maar dan moet men wel afstappen van het utopisch streven dat iedereen minstens 2 van onze landstalen moet kennen. Niet iedereen heeft de begaafdheid om in 3 of meer talen een goed niveau te halen. Het zou veel nuttiger zijn de inspanningen in het onderwijs te concentreren op slechts 2 talen, zodat er tenminste één gemeenschappelijke taal door iedereen verstaan wordt, die bovendien ook nog in het buitenland bruikbaar is.
Natuulijk moet iedereen die het wil en voldoende aanleg heeft wel de kans behouden om meer talen te studeren.
|
waarom dan Engels en niet Duits of Latijn?
Citaat:
Het is niet alleen een kwestie van logica, maar ook van standpunt. Ik bekijk dit als Nederlandstalige.
|
Dan ben je beter af met Duits.
Citaat:
In dit geval zou elke Nederlandstalige dus al minstens drie talen moeten leren: Nederlands, Duits en Mandarijn of Arabisch. (In de veronderstelling dat men Frans laat vallen). Dit is gewoon te veel geëist voor de meeste mensen.
|
Als Esperantist ben ik het absoluut met je eens. Daarom ons alternatief: de logisch opgebouwde én neutrale taal Esperanto. Hoogstens een half jaar en je spreekt die taal op topniveau.
Citaat:
Binnen enkele jaren zullen de Chinezen een nog veel groter leger hebben. Benieuwd of ze daartegen om ons een plezier te doen allemaal Esperanto zullen spreken.
|
wellicht niet, maar dan blijven de argumenten wel hetzelfde. Benieuwd of jij dan ook even 'pragmatisch' gaat zijn en het Mandarijns gaat verdedigen.