Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freya
Hallo iedereen. Ik ben een laatstejaarse leerling in het Athenéum Crommelynck. Als eindejaarswerk kreeg ik als opdracht de problemen tussen “Walen” en” Vlamingen”. Ik heb beslist een enquête op te stellen om via deze weg de opinie van andere mensen op deze zaak te kennen. Deze vragenlijst is niet bedoeld om U te beoordelen maar enkel om mijn eindejaarswerk tot een goed einde te brengen. Graag een antwoord voor 5 april AUB. Dank U allen op voorhand voor Uw medewerking.
Volgende zijn de vragen. (Gelieve het nummer van de vraag voor Uw antwoord te zetten.)
1) Welke is volgens U het verschil tussen een Waal en een Vlaming ? (als mens)
2) Hoe ziet U de toekomst van België ?
3) Stoort het U als Vlaming van Franstalige buren te hebben ?
a) ja
b) nee
c) een beetje (in welk geval ?)
d) heeft geen belang
4) Hoe zal de toekomst van Vlaanderen er volgen U eruitzien ? En deze van Wallonië en deze van Brussel en waarom ?
5) Hoe zou U deze willen zien (de toekomst van Vlaanderen n Wallonië en Brussel) ? Waarom ?
6) Situatie : Vlaming zijnde, u gaat naar een Waalse beenhouwer, stoor het U dat hij niet erg goed Nederlands spreekt ?
a) ja (waarom ?)
b) nee, je vindt het goed dat hij zijn best doet
7) Denkt U dat voor de eenheid en de ontwikkeling van België het nodig is om tweetalig zijn ?
a) ja (waarom ?)
b) nee (waarom ?)
8) Situatie : Vlaming zijnde, ziet U het als een voordeel om Uw kind naar een Franstalige school te sturen ?
a) ja, het is voordelig om goed tweetalig te zijn in een land als België
b) nee, het is onbelangrijk (waarom ?)
9) Uw opinie op het Koningshuis : moet het koningshuis verdwijnen of moet dit blijven bestaan ? (waarom ?)
10) Welke is Uw opinie op het taalgebruik Nederlands/Frans in België ?
a) een goede zaak; in een tweetalig land als België moet men de 2 landstalen machtig zijn
b) het heeft geen zin
c) goede zaak maar het zorgt voor wat problemen
d) niet goed, het brengt alleen maar problemen met zich mee
11)Vindt U dat Brussel-Halle-Vilvoorde moet gesplitst worden ?
a) ja (waarom ?)
b) nee (waarom ?)
c) is mij om het even
12)Brussel moet zoals het nu tot Vlaanderen behoren of moet Brussel tot Wallonië behoren ?
a) bij Vlaanderen (waarom ?)
b) bij Wallonië (waarom ?)
c) andere (geef Uw opinie)
13)Brussel, met zijn taalproblemen, moet het de hoofdstad van Europa blijven ?
a) ja
b) nee, Brussel geeft geen imago voor een goede Europese hoofdstad
c) is mij om het even
|
1) Buiten de taal is er geen verschil - alleen hebben Walen het soms moeilijk om Nederlands te praten
2) Pessimistisch, - hopelijk krijgen we een alles overkoepelend Euiropa
3) b: neen
4) Als Vlaanderen zo verder doet: niet goed - Wallonië: zal zich moeten herpakken, maar heeft onvermoede potentie (het moet er enkel uit komen- enige mentalteitsverandering zou mogen...) - en Brussel MOET Europees worden.
5) 2 volwaardige partners (zoiets als Quebecq, Zwitserland, de VS - maar met Brussel D.C.- met Engels als voertaal.
6° NEEN
7) JA (en liefst 3-talig - de WXalen moeten stoppen met hun 'francophonie'-> die is kompleet achterhaald: Engels is DE voertaal en in België Nederlands en Frans (en straks misschien Chinees en Spaans)...
8) Hangt er vanaf waar men woont - bij mij geen probleem aangezien iedereen hier tweetalig, én de Waalse scholen Nederlands-taalbad geven - maar systematisch zie ik het niet zitten, neen - men gaat van Arlon ook niet naar een Nederlandstalige school, evenmin als van Torhout naar een Franstalige - alleen moet het talenonderwijs meer geactiveerd worden, aan bEIDE kanten: meer Vlaamse leerkrachten in Wallonie en meer Waalse in Vlaanderen!!!
9) Weg, is niet meer van deze tijd.
10) a.-> uiteraard, en liefst ook nog Engels en Duits.
11) JA - omdat dit nu eenmaal Vlaanderen is - omdat inwijkelijgingen zich moeten aanpassen (hebben ze overal moeten doen: wie naar Australië ging moest Engels praten, wie naar Amerika ging moest ook Engels praten, wie naar Zuid-Amerika uitwijkt moet nu eenmaal Spaans spreken, is toch logisch?(wat men thuis blijft spreken is dan weer kompleet vrij).
12) Bij geen enkel: Brussel D.C. hoofdstad van Europa, multi-talen, multi-cultuur, multi-bevolking en voertaal bij voorkeur Engels.
13�* Ja - maar de mentaliteit zal moeten veranderen - zeker aan Franstalige kant.