Los bericht bekijken
Oud 3 april 2008, 13:25   #712
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
bwa, wat ik ook lees, geen enkele liberaal heeft me ooit een antwoord kunnen geven op hoe zal voorkomen worden dat de wet van de sterkste heerst.
Dat is dan ook evident; dat kunnen wij niet. Dat kunnen enkel de mensen zelf.
Citaat:
nee hoor. Een instantie plant hoe de hele boel wordt gerund en geproduceerd. het enige verschil is dat een planeconomie democratisch kan zijn, een kapitalistische multinational nooit.
In een vrije markt is elke cent een stem - en gestemd dat er wordt door de consumenten bij een multinational! In ieder geval snap ik fascinatie voor de politieke vorm van 'democratie' niet. Houdt zo'n politieke stem rekening met een kosten/baten-analyse? Natuurlijk niet, het enige dat ze moeten doen is stemmen

Ik heb jou ooit gezegd dat het wel eens mogelijk zou zijn dat het gros van alle mensen zou stemmen op zo'n manier dat zij zoveel mogelijk krijgen en zo weinig mogelijk moeten doen. Jouw reactie was dat het een speculatie was. Ik vind dat eigenlijk niet zo'n denderende weerlegging.

In ieder geval is er wel degelijk een groot verschil tussen planeconomie en multinational. Een multinational concentreert zich op '1' product, terwijl een planeconomie een 'rationele' afweging moet maken over alle producten in een samenleving, zonder prijsmechanisme.

Je kan even goed je economie gokken.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 3 april 2008 om 13:37.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden