Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2004, 10:37   #10
jeanblanquart
Schepen
 
Geregistreerd: 22 juli 2002
Locatie: Varese (Noord-Italië) en nu weer Brussel
Berichten: 468
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anja Deschoemacker
Ik vergoelijk de vrouwendiscriminatie binnen de islamitische gemeenschap niet. Ik stel enkel dat het verbieden van de hoofddoek de emancipatiestrijd van moslimvrouwen niet één stap vooruit brengt, integendeel zelfs omdat het migranten (mannen en vrouwen) in de verdediging dwingt. Om wat impliciet in het artikel staat dan toch maar expliciet te stellen: wij eisen werk voor iedereen (dus ook voor moslimvrouwen én Belgische vrouwen uiteraard) door de onmiddellijke invoering van de 32-urenweek zonder loonverlies en met bijkomende aanwervingen. Verder zien we een gans pak taken in de samenleving die nu niet vervuld worden of beter gezegd op de rug van vrouwen worden afgewenteld: de huishoudelijke taken en zorgtaken die eigenlijk maatschappelijk zouden moeten worden ingevuld. We willen dus een afschaffing van de dubbele dagtaak die vrouwen belemmert in de uitbouw van een (financieel) onafhankelijke positie. Tegelijk betekent dit de creatie van tienduizenden jobs, uiteraard met volwaardig loon en statuut, in de openbare dienstensector. Verder willen we een oplossing voor het huisvestingsprobleem, m.n. de quasi onvindbaarheid van een betaalbare en degelijke woning voor mensen met een laag tot gemiddeld inkomen. We willen een massaal programma van sociale woningbouw en sociale stadsrenovatie, waarbij het streefdoel is iedereen een degelijke woning aan te bieden aan een betaalbare prijs. We willen ook een studieloon, zodat niet enkel mensen met een hoog inkomen een hogere studie kunnen aangaan. We denken dat die maatregelen, samen met het tegengaan van discriminatie in onderwijs, op de arbeidsmarkt,... meer zullen doen voor moslimvrouwen in hun emancipatiestrijd dan een verbod op de hoofddoek, die het nu voor veel moslimmeisjes (bij gebrek aan bovenstaande verwezenlijkingen) gewoon nog moeilijker zou maken onderwijs te volgen, werk te vinden, enz.

Verder denk ik dat jij dan wel de sluier kunt zien als eenzijdig het symbool van onderdrukking van de moslimvrouw, maar dat dat talrijke meisjes niet tegenhoudt er het symbool van hun godsdienst in te zien of zelfs een middel tot protest tegen het racisme en de onderdrukking die ze hier voorgeschoteld krijgen. Ik ben voor godsdienstvrijheid, wat betekent dat aan het individu het recht geboden wordt al dan godsdienstig te zijn. Als hun interpretatie van hun godsdienst ertoe noopt om de sluier als godsdienstig symbool te zien, dan vind ik dat ze het recht moeten hebben een sluier te dragen, zowel in de scholen als in de openbare diensten als werknemer. De diensten moeten neutraal zijn, een religieuze bediende kan bijvoorbeeld niet weigeren de echtscheidingsformulieren van een gebruiker van de dienst te behandelen, maar of hij/zij die formulieren behandeldt met een hoofddoek, een pet van Belga, een tulband of een keppeltje, interesseert mij eigenlijk nauwelijks. Dus ja voor de emancipatiestrijd van de moslimvrouwen, met of zonder sluier. Ja aan de volledige steun aan vrouwen die het wel als een onderdrukking ervaren en de sluier willen afgooien (en dan zullen bovenstaande eisen onontbeerlijk zijn in de meeste gevallen - van ideeën en symbolen leeft men niet). Neen aan de inperking van de godsdienstvrijheid en het recht op vrije meningsuiting.
Klinkt sloganesk... Bovendien beantwoord je mijn bezwar niet: de sluier heeft NIETS met godsdienst te maken maar met patriarchaat (dat godsdienst misbruikt om de sluier te legitimeren)... In die zin kan je slechts consequent zijn; dwz de sluier verbieden (zeker in openbare functies, op school enzoovoorts waar neutraliteit en respect de ordewoorden moeten zijn)... en indien je daarmee de minderheid van vrouwen die de sluier (zogenaamd) bewust draagt als teken van goedsdienst 'discrimineert' dan moet dat maar; deze 'discriminatie' weegt immers niet op tegen de ware betekenis van de sluier...
Het gaat niet om het kledingstuk maar om de symboliek en betekenis erachter. Wie een sluier opheeft zegt eigenlijk' Ik respecteer je niet en wil dat je mij daarom aanvaardt; ik laat mij onderdrukken en ook dat moet je aanvaarden... en ik erken de macht van de patriarchale mannen en ook dat moet je aanvaarden". Wel, als socialist en antifacist kan ik dat niet aanvaarden. Omdat dit een grote stap achteruit vormt voor de arbeidersbeweging èn de vrouwenbeweging.Indien het sluierverbod inderdaad leidt tot verbolgen reacties van migranten, moet je deze migranten wel uitleggen dat het in hun voordeel is, want als zij laten zien dat ze de vrowuenemancipatie erkennen, dan zullen veel rechtsen plots hun intolerantie ook verliezen...

Ik ben ook voor godsdienstvrijheid zolang deze niet misbruikt wordt om de democratische verworvenheden aan te tasten.. De LSP is eveneens voor religieuze en meningsvrijheid (in tegenstelling tot de pvda bijvoorbeeld) maar legt de grenzen bij het facisme. Welnu ik leg de grenzen bij het facisme op politiek vlak en bij de islamfanatici op religieus vlak. dat is consequent!

Anders moet je maar net als mij zes jaar in hartje Molenbeek gaan wonen; eens kijken hoe lang je het daar als 'wetserse vrouw' zal overleven!
__________________
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline