Los bericht bekijken
Oud 4 april 2008, 11:53   #71
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Enerzijds wordt hier doodleuk beweerd dat ieder (sic) bijbelvers dient te worden geinterpreteerd om vervolgens, zonder ook maar enige aarzeling te vertonen, te stellen dat er óók bepaalde zaken letterlijk dienen te worden genomen.
Ik denk dat hiermee bedoeld wordt dat elk bijbelvers openstaat voor interpretatie, dat de Bijbel niet gezien wordt als een handboek met letterlijke regels maar dat het ook een zeker engagement vraagt van de lezer.

Citaat:
Hieruit volgt logischerwijze dat mijn eerdere vraag om eens een lijstje op te stellen van de te letterlijk te nemen en te interpreteren versen volkomen gegrond is.
Iets letterlijk nemen is ook interpretatie, maar heb je het nu over criteria voor het herkennen van metaforen? Dat is al iets dat sinds het begin bij Christenen speelde (bijvoorbeeld bij de kerkvaders st. Augustinus en Origenes) en het lijkt mij inderdaad wel iets belangrijks om even bij stil te staan. Persoonlijk speelt daarin gewoon mijn geweten een prominente rol. Als iets botst met mijn geweten, dan zie ik dat als een aanleiding om zowel de bijbeltekst zelf als mijn geweten te bevragen. Mogelijk kom ik daarbij dan tot de conclusie dat mijn originele interpretatie (de letterlijke?) onjuist of onvolledig was. Dat is echter een proces waar niet zomaar plots een antwoord uit de lucht bij komt vallen.

In principe zou ik misschien wel zo'n lijstje kunnen maken, maar dat lijkt me vrij pretentieus en enorm onderhevig aan veranderingen.