Los bericht bekijken
Oud 4 april 2008, 12:11   #71
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door floppy Bekijk bericht
Indien iemand getuige is van zinloos geweld op trein, tram of bus, mag die dan (liefst met enkele mannen tegelijk) tegen de aggressors zwaar geweld gebruiken? Is dat geoorloofd? Of zijn daar ethische bezwaren tegen?

Ik heb alleszins geen bezwaren. Het wordt dat wij, burgers, onze tanden eens laten zien, in plaats van ons steeds te laten doen en kapotslaan.

Ik roep niet op om als eerste geweld te gebruiken, maar ik vind dat men zich mag verdedigen. Blijkbaar schrikt zelfs een politie-badge niet meer af. Dan mogen wij het recht in eigen handen nemen, vind ik.

Als ik nog ga shoppen in A'pen, zal ik een serieus mes op zak hebben. Dat heeft meer overtuigingskracht dan een badge.
Floppy, ik kan begrijpen dat je kwaad wordt door dit soort voorvallen, dat is zelfs een gezonde reflex, maar het is niet nodig om over hetzelfde onderwerp 4 of 5 aparte threads op te starten. Dat bevordert de leesbaarheid helemaal niet.

De voorstellen die je hier over al die threads in snelvuurtempo uitspuwt zijn ondoordacht en compleet ondemocratisch. Het recht in eigen handen nemen, de daders samen met hun gezin het land uitzetten, burgers bewapenen, enz., dat zijn allemaal praktijken die thuishoren in een cowboydorp, niet in een rechtsstaat.

Iedereen is overtuigd van de onaanvaardbaarheid van dit soort agressie, en iedereen beseft dat er een probleem is. Dat punt hoef je dus eigenlijk niet meer te maken. Het komt er nu op aan om oplossingen te definiëren die én doeltreffend zijn én die passen binnen ons democratisch kader.

In plaats van mee te doen aan de paniekzaaierij van de media, (die momenteel weer duchtig bezig zijn met "echo-stukjes" van het incident in Antwerpen te publiceren: gelijksoortige incidenten van een mindere omvang op andere plaatsen die anders nooit het nieuws hadden gehaald) zou ik liever zien dat je meedenkt over mogelijke oplossingen.