Los bericht bekijken
Oud 19 juli 2002, 20:53   #51
Matthias
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
U wil mij een lesje in rekenen geven? Ok, ik neem de uitdaging aan. Laat ons vertrekken van de volgende (hypothetische) premissen:
...
Dan maken de moslims dus 30% van de bevolking uit. Als zij ethnisch stemmen, kunnen zij de machtigste politieke groep vormen van ons land. 1 generatie verder zullen ze de volstrekte meerderheid hebben.
Nog mijn, noch jouw berekeningen kloppen. Ik schaam me eigenlijk zelf dat ik via zo'n plattitudes iets wilde bewijzen, want hiervoor heb je zeer ingewikkelde modellen nodig. Laten we daarvoor de demografen maar het laatste woord hebben.

Wat we wel zien in de werkelijkheid is dat mensen vanaf de tweede generatie minder kinderen krijgen (wel nog meer dan oorspronkelijke Belgen - maar hun geboortecijfer is dan ook extreem laag). Ten tweede zien we dat migranten die al aan de derde of vierde migratie toe zijn, weinig in omvang stijgen relatief tov autochtonen.
Ten derde - en dat is eigenlijk de belangrijkste vaststelling - gaan migranten stemmen op reeds bestaande politieke partijen (vooral Agalev, sp.a en cd&v). Het is onzin om te denken dat migranten etnisch gaan stemmen. Over het volgende moet je eens goed nadenken: de Islam heeft voor migranten geen etnische maar een religieuze betekenis. Dat is een diep inzicht dat jarenlang onderzoek naar migratie in België heeft opgeleverd. De etniciserende interpretatie van religie is het werk van *autochtone* Belgen. In de verste verte gaan migranten zich dan ook niet politiek organiseren op etnische lijnen - tenzij de situatie hen daartoe dwingt natuurlijk. Bedenk immers dat het ontstaan van bepaalde moslimorganisaties - en zelfs het relatieve succes van fundamentalisten in België - een reactie zijn op structurele uitsluiting en discriminatie. Maw, pas als ze ertoe worden gedwongen, gaan mensen zich politiek organiseren langs etnische lijnen. Maar in de huidige context doen ze dat niet, en doen ze dat nergens in Europa overigens.
Matthias is offline   Met citaat antwoorden