Los bericht bekijken
Oud 5 april 2008, 21:31   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
1) Hoe kom je aan die temp? Graag een ref. (bij mijn weten is de waarde die je opgeeft veel te hoog, en bovendien werkt men vandaag de dag zeer veel met catalysatoren die de temp voor volledige verbranding drastisch verlagen).
2200°C is de temperatuur dat de meeste organische molecules desintegreren.
Mijn referentie, de 2 wervelbed ovens op de Indaver instalatie die bij de Hooge Maai staat.

Citaat:
2) dioxines ontstaan niet alleen uit onvolledige verbranding: ook bij volledige verbranding kunnen er bij afkoeling van de rookgassen dioxines ontstaan, louter omdat de samenstellende componenten ervan aanwezig zijn.
Klopt, temperatuur, componenten en omstandigheden zijn bruikbaar. Je moet 1 van die factoren weghalen.
Citaat:
3) moderne rookgaswassing (zoals in alle huidige verbrandingscentrales aanwezig is) houdt hiermee rekening door een "flash" afkoelingsmechanisme van de rookgassen waardoor die dioxines niet meer onstaan.
Peut, vergeet dat maar. Op papier, ja, in praktijk is het veel te duur om constant te gebruiken. De "flash" afkoeling is niet meer dan een enorme silo, waar de al reeds afkoelende en ontstofte gassen een douche krijgen.

Citaat:
4) monitoring van dioxines in rookgassen is verplicht voor zulke verbrandingsinstallaties, en de metingen tonen aan dat deze installaties geen significante bron vormen.
Klopt weerom, en toch gebeuren er nog "vergissingen" ,die indien ze niet in de media komen dikke winst betekenen voor de verbrandingsovens.

Citaat:
5) de meest significante bronnen van dioxines vandaag de dag zijn: autoverkeer en private verbranding (tuinafval e.d.)
Oh, hoeveel chloor zit er in brandstof? Hoeveel chloor zit er in uitlaatsystemen?
Maar ik ga ermee akkoord dat de zeer onvolledige verbranding van plastics-PVC en soortgelijken- de hoofdmoot van de moderne vervuiling qua Dioxines veroorzaakt. Helaas is het de historische vervuiling die de weegschaal de verkeerde kant doet overslaan.