Ik kan dit uiteraard niet goedkeuren. Maar anderszijds: als een partij stelselmatig je eigen identiteit ondergraaft (Belg zijn), je vernedert (Belg zijn is ouderwets, reactionair, conservatief, idioot), dan kan ik begrijpen dat mensen radeloos worden. Als ik (geboren en getegen in het Vlaams gewest) iemand morgen een idioot zou noemen omdat hij Vlaams nationalist is, dan is het kot te klein. Het ongekeerde is echter perfect aanvaardbaar in politieke kringen. Het wordt langsom moeilijker kritiek te geven op de goed geoliede Vlaamse propagandamachine, en dan kunnen dergelijke acties een uiting zijn van wanhoop en ontreddering.
Alternatieve verklaringen: het gevolg van een cafeweddenschap, of een paar individuen uit op persoonlijke bekendheid. Overigens, ze gebruiken dezelfde technieken als die waarmee de Vlaams nationalisten zichzelf op de agenda hebben geplaatst. Waarom is het massaal aanbrengen van graffiti en overspuiten van Belgische kleuren ook maar enigszins verschillend van het aanvallen van Vlaamse symbolen?
Afwachten natuurlijk wat erachter zit. In de huidige instabiliteit zijn alle middelen goed - elk belachelijk klein initiatief kan op dit moment enorme politieke mnacht opleveren. Er worden beslissende keuzen genomen op dit moment, en sommigen zijn bereid ver te gaan omwille van de enorme roem die eruit te halen is - waarom denk je dat de wever zo moeilijk doet in de onderhandelingen: als het lukt, gaat hij de geschiedenis in. Macht en roem zijn belangrijke drijfveren. En een incident als dit kan gemakkelijk uitgebuit worden, of zelfs gecreeerd
|