Discussie: Gezinsstemrecht
Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2004, 17:57   #12
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
De ouders stemmen niet in naam van de kinderen, maar nemen gewoon hun stem over en delen die naar eigen inzicht uit. Dat is al een bedenkelijk systeem bij kinderen die onmogelijk een relevante politieke overtuiging kunnen hebben, maar ronduit verwerpelijk voor kinderen die dat wél hebben.
Onze democratie is gebaseerd op 1 persoon, 1 stem. En elke stem vertegenwoordigd evenveel politieke macht. Na de verkiezingen blijkt hoe "het volk" de macht verdeeld wil zien, en welke maatschappelijke problemen en oplossingen hoeveel belang krijgen. Bijvoorbeeld migratie/veiligheid a la VB: 20%, Sociale zekerheid a la SPA: 22%.

Het probleem dat we nu hebben is dat de belangen van kinderen veel minder doorwegen dan die van alleenstaande volwassenen of oudere mensen. Gevolg: pensioenen, zorgverzekering, e.d. krijgen veel aandacht/middelen, terwijl: kinderopvang, veiligheid rond scholen, kindergeld, e.d. relatief te weinig aandacht/middelen krijgen. En met de vergrijzing en de toename van de kinderloze gezinnen wordt dit probleem alleen maar erger.

Ik vind het maar normaal dat het de ouders zijn die tot het kind meerderjarig is, de politieke keuze maakt voor het kind. Zij dragen ook "de lasten" en de verantwoordelijkheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
(hoe de stemmen van de kinderen verdeeld worden weet ik niet)
Ik ben geneigd om om de stem aan de moeder te geven, omdat zij qua zorg (ik weet er zijn uitzonderingen) het meest investeren in haar kind. Loopbaanonderbreking, kinderopvang, kinderbijslag, deeltijds werken e.d. zijn vooral "vrouwelijke" onderwerpen.