Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spiritist
Toen Spirit aankondigde om in kartel met SP.a te gaan leidde dit tot een stortvloed van beledigingen aan het adres van Spirit van vooral NV-A en Vlaams Blok zijde.
Dat duurde enkele maanden en toen het succes ecclatant bleek na de verkiezingen van 18 mei namen de negatieve reacties almaar toe.
Op de verschillede politieke sites is Spirit echt uitgekotst, in die mate zelfs dat men uiteindelijki verschillende politieke fora heeft moeten sluiten.
Nu gaat NV-A (als het water hen aan de lippen staat) plots toch in kartel met CD&V, een partij die nu niet echt om haar Vlaamse standpunten bekend staat. Dat was toch ook de kritiek die men had op de SP.a?
Nu kan het ineens allemaal wel, en plotseling vindt iedereen het OK!
Ik wens het nieuwe kartel natuurlijk ook het allerbeste maar kan er niet bij waarom de andere zijde steeds aan afbraakpolitiek moet doen. Nooit of nooit is er vanuit de rechtse zijde opbouwende kritiek geweest jegens Spirit. Wel ik wens het nieuwe rechtse kartel gemeend alle succes toe!
Da's toch niet zo moeilijk...
Ik vind dat er duidelijk met twee maten en twee gewichten wordt gemeten!
|
Drie redenen waarom het niet hetzelfde is:
1. De N-VA is de eerste keer zelfstandig naar de verkiezingen gegaan en kon daar (relatief) veel aanhang verwerven (200 000 kiezers). De laatste peiling echter - ondanks het feit dat die ongeloofwaardig was - zorgde ervoor dat de N-VA - die door de media al niet te redelijk werd behandelt - in de media de teneur van "verloren stem" kreeg opgeplakt (herinner u de schaamteloze verklaring van Kris Deschouwer "klinisch dood"). Een kartel was hier een oplossing.
PS: voor de eeuwige N-VA-tegenstanders (veelal Blokkers & belgicisten) maakte het niet uit wat de N-VA deed, wat ze doet is sowieso slecht. (Dit is geen verwijt naar spiritist, ik moest het gewoon even vermelden)
2. De N-VA heeft garanties gekregen op Vlaams vlak. De vijf resoluties en de splitsing van B-H-V. (Hoewel sommigen nu reeds al verklaren dat de CD&V - niet meer CVP hoor! - haar beloftes niet zal houden...)
3. De N-VA heeft de kartelgesprekken democratischer aangepakt. De partijraad bevat mandatarissen vanuit alle hoeken van het Vlaanderenland. (80 in totaal heeft men mij gezegd) De beslissing van Spirit (Anciaux) om samen te gaan moest de Spiritmilitant vernemen in de "kwaliteits"krant Het Laatste Nieuws.
Verder vind ik de terminologie 'rechts' niet gepast. Het Vlaams Kartel is een positief alternatief!