Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2004, 18:38   #4
Toxandrijn
Vreemdeling

Standaard

net als rainman wou ik hier ook iets over gaan posten.

Van waar komt dat cijfer in het Vlaams Blok-programma van 11 miljard euro.
Bij mijn weten berekende KBC in 1999 dat de transfer 5 mld euro bedroed, en recentelijk actualiseerde ze dit tot 5,5 mld euro (als ik met niet vergis stond dit in de eerste editie van De Tijd-nieuwe stijl).
Voor de rest weet ik dat in de jaren 80 door leuvense economen (o.l.v.Paul van Rompuy) dat door afbetaling van de staatsschuld vlaanderen 3 mld euro misliep. Mag men zich nog baseren op deze cijfers?

Soit, samen gaat dat dus over maximaal 8 mld euro ( volgens het VBO over 2,5 mld euro) Wanwaar komt de rest? (want we zijn toch nog niet aan de elf)

Los daarvan, wat me nog meer bezighoudt. Hoe gaat u dat terugrecupereren. Een gedachte-oefening: u wenst dat Vlaanderen onafhankelijk wordt. Nu ben ik die gedachte bepaald niet ongenegen, maar hier zal toch een zekere toestemming van de franstaligen voor nodig zijn. Unilaterale afscheiding is alleen mogelijk bij revolutie, en dat lijkt me weinig realistisch anno 2004. Bij een scheiding met onderlinge toestemming (wat dus misschien wel zal kunnen) zal toch een zekere vorm van 'alimentatie' nodig zijn. Ik had persoonlijk gedacht aan een soort 'Marshallplan voor de Waalse economie'. hoe ziet u dat? Zelfs in de meest voordelige situatie lijkt me evident dat we minimaal 60% van de staatsschuld zullen opnemen.
Toxandrijn is offline