Los bericht bekijken
Oud 8 april 2008, 09:59   #71
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Mathematische exactheid en propaganda zijn twee verschillende dingen. Het eerste is een zaak voor de wetenschap, het tweede voor de politiek.
Het zou zonde zijn om daar nu aan te prutsen door in te gaan op cijferdiscussietjes die je toch nooit kan winnen. De Belgicisten proberen twijfel te zaaien door dit of dat cijfertje in vraag te stellen. Ze hebben gelijk, vanuit hun standpunt, maar om hun twijfel te kunnen zaaien hebben ze discussiepartners nodig die ze kunnen doen struikelen over details. Mij zal je er niet op betrappen dat ik zo'n partner wil zijn.
België kost ons 12 miljard per jaar: c'est tout.
Wel, noem me ouderwets, maar ik vind het feit dat iets 100% wetenschappelijk verifiëerbaar correct is nog altijd de beste reden om het te geloven.

Ik denk ook dat je op iets te menslievende wijze uitgaat van de geinformeerdheid van het publiek. De meerderheid van de mensen die ik tegenkom heeft ooit eens iets gehoord van 12 miljard, en ooit eens iets van 4 miljard, en gaan er dus van uit dat het wel ergens in het midden zal liggen en gewoon politieke ruzie is. Franstaligen zijn er zonder uitzondering van overtuigd dat de Vlamingen liegen.

Dat is precies de tactiek van de belgicisten (en creationisten in een ander debat): niet hun eigen feitelijk en/of logisch coherent voorstel doen, maar twijfel zaaien over het argument van de tegenstander en dan zonder basis hun eigen argument als alternatief voorstellen. En het werkt, hoor, of toch bij mensen die niet de moeite doen om voor zichzelf uit te zoeken hoe de vork in de steel zit.

Wel, als je gelijk hebt, dan heb je gelijk en moet je dat verdedigen. Ook, of bij uitstek, tegen mensen die enkel op demagogie uit zijn, zoniet domineren ze het publiek debat. Dat is de fout die wetenschappers in de VS, zelfverzekerd van hun gelijk in het evolutieleer-debat ook hebben gemaakt.
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden