Discussie: Is dit links?
Los bericht bekijken
Oud 8 april 2008, 13:13   #25
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Vanuit een Vlaamse, of Belgische voor wie wil, zetel preken is heel gemakkelijk natuurlijk... De beste reactie komt hier wel van Dr. Strangelove:

"ik heb nooit gesnapt waarom mensen de eta menen te moeten verdedigen, ja zelfs verheerlijken."

Tuurlijk snap je dat niet. Kán je ook niet snappen. Omdat je geen sikkepit begrijpt van wat daar gaande is. Begrijpelijk hoor. Daarvoor moet je eerst zelf een paar dingen meegemaakt hebben daar.
Grappig hoe hier het woord 'preken' wordt gebruikt, terwijl mijn reactie absoluut geen preek is, maar een uiting van onbegrip.

Anyway, wat ik dus niet begrijp is de beweegredenen van mensen HIER om dergelijke zaken te verheerlijken, de ETA, of ook de real IRA, ...
Ik heb het totaal niet over de mensen daar. Ik snap heel goed waarom deze zo geradicaliseerd zijn. De Spaanse burgeroorlog, Guernica, gevolgd door decennia-lange faciscistische dictatuur en repressie, en daarna de folteringen ten tijde van Gonzalez door de GAL. En het is inderdaad zo dat men zich vragen kan stellen over de manier waarop veel Franco-aanhangers probleemloos hun carriere hebben kunnen verderzetten bij de PP.

In tegenstelling tot wat jij aanneemt, Tlixi, ben ik relatief goed geïnformeerd over de Baskische kwestie en de Spaanse geschiedenis. Ik ga er van uit dat ik hier meer van weet dan veel van de links-nationalisten hier. Ik weet dat er idd. illegale repressie van de kant van de overheid is geweest, ik weet welke partij-verbiedende procedures zijn geweest, ik ken de verschillende partijen in de Spaans Baskische autonome regio en weet waar ze voor staan. Ik moet toegeven dat ik echter geen Baskisch spreek. Hierdoor is het natuurlijk niet zo eenvoudig om bvb de Baskische media zelf te volgen.

Maar toch: hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ervan overtuigd word: in de tijd van de moord op Luis Blanco was een dergelijke strategie begrijpelijk, nu is dat contra-productief.

Neem bvb de aanslagen op toeristische trekpleisters in Catalonië: het is niet toevallig dat de ERC zware klappen heeft gekregen bij de recente verkiezingen (van 8 naar 3 zetels). De ERC is namelijk de enige niet-Baskische partij in de Cortes die de eis van Baskische onafhankelijkheid voluit ondersteunt. Maar ook veel Catalanen zien niet langer in waarom ze solidair zouden moeten zijn met mensen die dergelijke dingen doen.

Anyway, ik heb geen enkele ambitie om vanuit mijn 'Belgische zetel' te gaan zitten zeggen aan de Basken welke keuzes zij moeten maken. Maar ik meen dat ik wel degelijk het recht heb om mijn mening te uiten over de nationalistische romantici hier in Vlaanderen.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 8 april 2008 om 13:21.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden