Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers
Wat is uw theorie over racisme/discriminatie?
En hoe sta jij ertegen?
|
Mijn "theorie" (niet enkel de mijne, overigens) is dat hoe multicultureler onze samenleving wordt, hoe meer racisme en discriminatie er zal ontstaan, langs beide kanten. Het is namelijk zo dat mensen uit nature geneigd zijn zich meer aangetrokken te voelen door mensen van dezelfde groep, waarmee men bepaalde cruciale zaken deelt (cultuur, taal, gewoonten, gedeelde geschiedenis,...). De aankomst van grote groepen migranten, waarmee men weinig gemeen heeft, werkt enkel de vervreemding en intolerantie in de hand. Er zijn serieuze studies die dat aantonen (al zijn die natuurlijk niet bij het brede publiek bekend). Dat praat racisme en discriminatie natuurlijk niet goed. Het is echter pure waanzin te denken dat men zulke dingen kan oplossen door couscous-avonden te organiseren of tentoonstellingen te houden over de verwezenlijkingen van de Papoea-cultuur. De enige duurzame oplossing is het beëindigen van de multiculturele samenleving, en het consequent toepassen van het principe "aanpassen of terugkeren", hoe hard dat ook mag klinken. Het is uiteindelijk de enige waarborg op het garanderen van een cultureel homogene samenleving en daarmee de basis van de nationale solidariteit.
Los daarvan vind ik, zoals velen, dat er tegenwoordig véél te snel met de begrippen "racisme" en "discriminatie" in het rond gegooid wordt. Zeggen dat een neger een zwarte huidskleur heeft, is bij wijze van spreken bijna gelijk aan een veroordeling krijgen. Het is een excuus geworden voor allochtonen of hun beschermheren om onacceptabel gedrag, geweld of werkloosheid goed te praten. Wat mij betreft mag het CGKR en de racismewet dus afgeschaft worden. Ik zie niet in waarom een geweldenaar een hogere straf moet krijgen omdat hij uit racistische motieven handelde. Geweld moet sowieso kordaat bestraft worden, wat de motieven ook zijn.