Discussie: Brussel DC
Los bericht bekijken
Oud 9 april 2008, 12:29   #162
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nu, nog wel, maar als de politieke constellatie verandert, Zaventem ineens in het buitenland ligt, en Charleroi vele miljarden subsidies krijgt, kan dat allemaal snel veranderen. Charleroi breidt zelfs nu al in snel tempo uit en heeft onlangs haar capaciteit verdubbeld.
Charleroi mag zoveel geld krijgen als het wil maar daarmee verklein je de afstand tot de stad niet. Als mensen de keuze hebben tussen landen in Brussels Airport (Zaventem) of landen een paar tientallen kilomters verder dan heeft de eerste luchthaven een groot voordeel (zeker als alle treinverbindingen in Zaventem eenmaal klaar zullen zijn). Het is een ander verhaal voor mensen die niet in Brussel moeten zijn of wonen. Het feit dat Zaventem in een ander land komt te liggen hoeft niet noodzakelijk een verschil te maken. Psychologisch zal het wellicht moeilijk liggen voor de Franstaligen (zeker omdat de Vlaamse vendelzwaaiers direct met hun pot verf zullen afkomen om alles zwart en geel te verven) en de politieke kaste zal er alles aan doen om Zaventem (nog meer) te kloten (wat Vlaanderen overigens ook doet maar dan tov Liege Airport).

Het verstandigste lijkt me om Charleroi verder uit te bouwen tot Low Cost luchthaven en Zaventem verder uit te bouwen voor mensen die bereid zijn om meer te betalen en intercontinentale vluchten. Liever twee luchthavens die elk goed scoren in een bepaalde niche dan twee luchthavens die elkaar op alle vlakken proberen om vliegen af te vangen waardoor we twee (dure) slecht draaiende luchthavens zouden hebben. Nu de kans dat economische ratio na een splitsing de bovenhand zou halen op emotionele ratio acht ik niet erg groot. In Brussel zie ik zowieso geen plaats voor twee internationale luchthavens (tenminste economisch niet).

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 9 april 2008 om 12:33.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden