Discussie: Voorang!
Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2003, 11:14   #1
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vorige maand werden door de OCMW’s duizenden wollen dekens aan noodlijdenden uitgedeeld. Op de plastiek verpakking werd er een brief gekleefd die duidelijk maakte dat dit een schenking was van ‘weldoener’ André Flahaut.

Geen kwaad woord over dit initiatief, maar er is wel iets opmerkelijks aan de begeleidende, Nederlandstalige, tekst. In de vijf, zeer korte lijntjes, slaagde men erin om een vette taalfout over het hoofd te zien. Aan de Franstalige tekst mankeert uiteraard niets.

Foutloos nederlands schrijven is niet gemakkelijk, maar ik ben dan ook geen minister. Tevens heb ik geen vetbetaalde ploeg om mijn fouten en slordigheden recht te zetten. Onderaan het bericht staat echter te lezen:

La défenseriorité �* la Paix

Defensie: Voorang aan Vrede

Pittig detail: een groot deel van deze behoeftigen waren migranten. Migranten waaraan men tonnen geld besteedt om hen Nederlands te leren.
Onze minister van Landsverdediging zou daar zelf misschien ook beter eens gebruik van maken.

Maar we weten het al langer dan vandaag: Bij bepaalde ministers heeft het Waalse ‘Priorité’ al altijd voorrang gehad op het Vlaamse ‘Voorang’.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden