Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2004, 09:51   #30
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot

dat betreft hier, voor zover ik het goed begrepen heb, géén handtasbommen . Het zijn gewoon 'nucleaire koffers', voor het vervoer van nuclair materiaal.. Daarvan zijn er inderdaad een aantal spoorloos..

Een zogenaamde 'dirty bomb' is een conventionele bom(lading) waarbij allerlei hoog-radioactief 'afval' wordt toegevoegd, zodat een bepaald gebied gecontamineerd raakt bij explosie van de conventionele bom.
Enige tijd geleden heeft panorama op Canvas over dit onderwerp een reportage gedraaid. Het was een bewerkte versie van de BBC welke toch garant staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Ze interviewden Russische kerngeleerden die meegewerkt hadden aan het bewuste programma omtrent deze koffers. Zij hadden het niet over een "dirty bomb" maar over atoombommen herleid naar afmetingen dat ze passen in een ... aktentas. Ik mag er niet aan denken dat zulke wapens in handen vallen van terroristische groeperingen zoals Al-Qaida. Ooit gaan ze die te pakken krijgen, daar ben ik zeker van.

Hij heeft al geprobeerd atoommateriaal in handen te krijgen om een nucleair wapen te maken.
-Het is gekend dat Al-Qaida via een stroman nucleair materiaal probeerde te bemachtigen. In Praag werd een zending van enkele kilo's verrijkt uranium uit Rusland in beslag genomen.
-De in 1998 bij München gearresteerde Bin Laden-vertrouweling Mamduh Mahmud Salim poogde volgens de Amerikaanse federale recherche (FBI) onderdelen voor atoomwapens te kopen.
-Een naar de VS overgelopen al-Qaida-medewerker, Jamal Ahmed al-Fadl, heeft als kroongetuige tegenover een New Yorkse rechter verklaard in 1994 in opdracht van Bin Laden in Sudan gezocht te hebben naar verkopers van verrijkt uranium.
dank je voor de toelichting Wolf. Ik was hierover niet op de hoogte, en dacht dat die bomkoffers enkel dienden voor vervoer van nucleair materiaal..

In elk geval, ik twijfel er géén seconde aan dat het Al-Qaeda netwerk erop uit is om nucleaire wapens te verwerven. Gisteren nog las ik dat het met het oog daarop in de jaren negentig geïnfiltreerd was in de Russische geheime diensten. Neruda, ik denk echt dat je die dreiging niet zomaar mag van tafel vegen. Al Qaeda is erop uit om een werelwijde strijd tussen de Islam en het Westen te doen ontstaan, en welke methode is er nu beter dan een of andere nucleair bom in de VS tot ontploffing te laten brengen.. het risico is reeël, en de Amerikanen hebben absoluut gelijk om dit worst case scenario voor ogen te houden. Het tegendeel zou roekeloos zijn. Natuurlijk wordt deze dreiging gebruikt door de VS regering om bepaalde doelstellingen makkelijker te bewerkstelligen, maar dat verandert niets aan de dreiging an sich..