Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door moser
"Africa woudln't know what it was missing".....
Of juist wel , de "ontbrekende" handen aan de polsen van mensen die in der tijd van Leopold 2 zo tof behandeld werden en wiens harde werk enkel diende om inkomsten mee te vergaren die den toffe Leopold 2 gebruikte om de verfraaing van de stad Brussel mee te financieren.
Of de "ontbrekende" testikels van de Algerijnse burgers die iets te fel verzet hadden gevoerd tegen de Franse bezetters , en vervolgens aan bomen werden gehangen met hun ballen in hun mond gestopt.
|
Voor uwer informatie: de column gaat over Zuid-Afrika en excessen in de Kongo of Algerije zijn dus totaal niet van belang in deze. Laat staan dat excessen aantonen dat een (volgens velen kwaadaardig) systeem geen positieve effecten kan hebben gehad.
Citaat:
Het is niet afrika die er anders zou uitzien indien er geen kolonialisme was , HET ZIJN VOORAL ONZE LANDEN DIE ER ANDERS ZOUDEN UITZIEN.
|
Afrika zou dus ook zonder kolonialisme ten prooi zijn gevallen aan hongersnoden en stammentwisten? Afrika zou dus nog steeds het armste continent zijn? Afrika zou nog steeds de speeltuin zijn van dictators?Als u het daar over heeft; Ja, Afrika zou er precies hetzelfde uitzien.
Als u het echter heeft over de relatieve welvaart van bepaalde delen van Afrika (ZUid-Afrika in deze), dan moet ik u toch ongelijk geven. U kunt zich afvragen waarom het rijkste deel van Afrika het deel is waar het kolonialisme het vroegste begon en het laatste eindigde. Is het toeval of kan het toch zo zijn dat het kolonialisme een positief effect had op de ontwikkeling van Zuidelijk Afrika?
Citaat:
Ik dacht dat ieder redelijk mens nu toch eindelijk al doorhad dat het kolonialisme in het algemeen een van de meest afschuwelijke wandaden tegen de menselijkheid is die ooit heeft plaats gevonden. Deze thread doet me denken aan een verkrachter die aan het beweren is dat het meisje dat ie verkracht heeft , het best wel plezant gevonden heeft en het eigenlijk diep van binnen wel echt wou.
"Il y a comme un gout d'afric dans les caisses de la france".......
|
Deze draad is geen vergoeilijking van het kolonialisme, deze draad ging over het feit dat zeggen dat het kolonialisme (en de blanken) niet enkel voor dood en verderf hebben gezorgd tegenwoordig reden is om ontslagen te worden in Zuid-Afrika. Als lid van een etnisch groep mag je het feit dat jouw etnische groep voor veel van de vooruitgang en moderne hulpmiddelen in het land heeft gezorgd dus niet meer opschrijven zonder dat dit je je baan kost. Het is te gek voor woorden en het toont mooi aan hoe Zuid-Afrika onder het ANC-regime aan het afglijden is naar een totalitaire racistische staat waarbij het apartheidsregime in vergelijking een modelregime was.
Ik wil best een keer een pleidooi voor kolonialisme houden - er zijn immers genoeg argumenten voor -, maar daar ging het hier dus niet over.