Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand
De sluier is (op een bepaald niveau) een uitdrukking van de onderdrukking van de vrouw, akkoord ???
Verwijder de sluier, en de onderdrukking zal ook verwijderd zijn, dat is jouw mening, juist ??? Wel daar ben ik het nu eens niet mee eens. Ik ben van mening dat de causale band eerder andersom verloopt: verwijder de onderdrukking en de sluier zal (grotendeels) verdwijnen.
Anderzijds kijkende naar de consequente gevolgen van: als ik de uitdrukking van de onderdrukking verwijder, maar niet die onderdrukking zelf: waar leidt dit naartoe ???
Misschien wordt sommige vrouwen "meer" toegelaten omdat ze het hoofddoek dragen, verwijder het hoofddoek en ze mogen terug minder. Zou jij dit vooruitgang noemen ????
Ik geef toe het hoofddoek lijkt me in verscheidene gevallen verband te houden met de onderdrukking van de vrouw, de hoofddoek met dat als functie wil ik op lange termijn ook wel zien verdwijnen. Maar dat is op lange termijn.
|
uiteraard is het wegnemen van het symbool niet voldoende, maar het is één van de meest zichtbare actievormen waarmee je aan de islampatriarchen zegt: wij aanvaarden jullie patriarchaal gedrag niet: dit hoort niet thuis in onze emocratie. Net als de zwarte zuidafrikanen (en de amerikanen) destijd suit protest de symbolisch gescheiden bussen, scholen en andere plaatsen gingen bevolken!
De sluier is een machtig symlbool; tast dit symbool aan en je geeft een heel dudielijk signaal
facism and islamism: no paseran!