Los bericht bekijken
Oud 17 februari 2004, 12:10   #33
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wb
Onze stelling is dat kapitalisme automatisch leidt tot monopolievorming.
M.a.w. principiëel bent u wel voorstander van een vrije markt, maar in praktijk niet omdat dit steeds zou leiden tot monopolievorming?
Hoe meent u te besluiten uit mijn stelling dat kapitalisme leidt tot monopolievorming dat ik een principieel voorstander ben van kapitalisme? Ik ben helemaal geen voorstander van kapitalisme, noch principieel, noch in de praktijk.

Citaat:
Soit, de weerlegging van uw/jullie stelling staat reeds op de voorgaande pagina te lezen! (grafiekjes + economische theorie)
De bewering dat kapitalisme automatisch leidt tot monopolievorming is niet gebasseerd op argumenten en indien u vindt dat ze dat wel is dan daag ik u uit om het grafiekje en de economische theorie die ik op de voorgaande pagina aanhaal te ontkrachten en te weerleggen!
Dat grafiekje gaat erover dat er een ideale grootte zou zijn voor een bedrijf waarvoor de lange termijn gemiddelde kost geminimaliseerd wordt. Het "bewijs" bestaat uit het tekenen van een verzonnen functie. Ik wil best geloven dat er één of andere theorie zegt dat bedrijven een 'optimale' grootte hebben en dat het dus puur op basis van survival of the fittest niet tot mastodont-achtige monopolieszal komen . Alleen zie ik die theorie niet bevestigd in de realiteit. Voortdurend fusioneren grote concerns tot nog grotere concerns, de éne multinational slokt de andere op. Dat is volgens mij inherent aan de vrije markt, niet aan het gebrek eraan.

Citaat:
Nergens keren liberalen (voorstanders van de vrije markt, kapitalisten of hoe u ze wenst te noemen) zich af van 'dergelijke inmenging'. Integendeel, de overheid zou er net moeten zijn om zulke zaken te regelen en op zulke zaken toe te zien! Monopolievorming dient zowel bij regel als door 'overheids'ingrijpen tegengehouden en aangepakt te worden. Zo, dat is ook weer opgehelderd, nu nog bezwaren tegen die vrije markt?
Hoe kan er dan in een land als de VS nog "méér vrije markt ipv minder" worden ingevoerd? In bijna elke sector is er toch totale vrije markt in Amerika? (landbouw e.d. uitgezonderd) Toch is er enorme armoede in de VS, moeten mensen vaak verschillende jobs combineren om te overleven, etc.
Vindt u het iets positief dat er mensen creperen op straat (weet ik veel, goed tegen overbevolking ofzo), vindt u dat dit toch niet de schuld is van het systeem (van wat dan wel? vrije markt bestaat daar in z'n bijna puurste vorm), of sta ik gewoon eigenlijk niet open voor dialoog?
wb is offline