Discussie: Exoten: uitroeien?
Los bericht bekijken
Oud 12 april 2008, 23:38   #1
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard Exoten: uitroeien?

Sinds enkele decennia duikt het probleem van de exotische diersoorten op. Soorten zoals de halsbandparkiet, aziatisch lieveheersbeestje, muskusrat nijlgans, canadagans... maar ook plantensoorten zoals Amerikaanse eik Amerikaanse vogelkers..

Ik vind dat men al de dier- en plantensoorten die door de mens zijn ingevoerd, op alle vlakken moet bestrijden en zo mogelijk uitroeien.

Hiermee bedoel ik dus niet de soorten die hier uit zichzelf zijn gekomen, zoals de turkse tortel.

In de meeste gevallen brengen invasieve soorten schade toe aan de lokale fauna en flora, en zijn ze au fond fauna en flora- VERVALSING.

Tevens zou de import van deze soorten moeten worden verboden. Op openbare plaatsen zoals parken zou men moeten streven naar een 100% inheems natuurlijke omgeving; zodoende biedt men een voorbeeldfuncte aan privé-tuinen, waar men uiteraard nog wel exotische plantensoorten mag gebruiken, maar dit zou toch ontraden moeten worden.

Verwilderde katten zou men ook volledig moeten uitroeien; en men zou de katten-eigenaars moeten verplichten om hun dier te registreren.

Zogenaamde "groenen" reageren volgens mij te vaak op een emotionele manier, waardoor men de inheemse natuur schade berokkent door exoten te gedogen.
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden