Los bericht bekijken
Oud 13 april 2008, 08:58   #247
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Averroes je geeft me geen antwoord.
Moraliteit is niet 'de bron van het leven zelf'. Mocht dit zo zijn dan zou moraliteit overal ter wereld hetzelfde betekenen. Moraliteit is de basis waarop een samenleving zich ordent;vandaar de wereldwijde verschillen. Binnen Islam is moraliteit wat deze ideologie oplegt; je wordt immers als moslim geboren en deze ideologie verlaten mag niet; daar staat zelfs in sommige stukken van de wereld de doodstraf op zoals de koran voorschrijft.

Christenen en Joden gaan daar wat soepeler mee om; ook hier probeert de gemeenschap van gelovigen vanaf geboorte mensen aan het geloof te binden met rituelen, maar eenmaal volwassen verhindert niemand met dwang of dreiging degene die voor een andere overtuiging kiest.
Moraliteit is dus wat de groep aan het individu oplegt en dat is ook in het Westen zo; alleen bepaald hier een consensus tussen verschillende overtuigingen wat moraliteit is en dat is vooral voor vrouwen en minderheden een zegen!
Vandaar dat de wet geen weerspliegeling is van een moraliteit die slechts vanuit een ideologie als religie uitgaat; wel is het Christendom nog steeds de basis hiervoor; alle tien geboden zijn in wet vervat!
Maar eveneens is er ruimte voor wat niets meer met religie te maken heeft; denk maar aan het zelfbeschikkingsrecht van vrouwen en homo huwelijken, de wettelijke alternatieven voor een huwelijk in het algemeen.
Mensen maken dus moraliteit en niet God. ( daar verschillen we over van mening met een aantal moslims die deze moraliteit weigeren te erkennen)

Jij hebt inderdaad jezelf niet geschapen, dat klopt.
Je ouders deden dit door seks te hebben; God heeft daar weinig mee te maken.

Ik heb geen bron nodig om het bestaan van God wel of niet te bewijzen.
Wel ga ik ervan uit dat de heilige boeken niets met God te maken hebben, gezien de discriminatie van vrouwen of minderheden; vooral de koran zie ik als de moraliteit van een man; Mohammed. Voor mij heeft dit niets met God te maken alhoewel ik niemand wil verbieden dit wel te doen, zolang dit aan niemand anders wordt opgelegd.
Religie gaat uit van ongelijkheid; tussen gelovigen en ongelovigen en dat is al strijdig met wat een God ooit bedoeld kan hebben.
Ik geloof eerder dat iedereen een geweten heeft; gevormd door de moraliteit van de gemeenschap waarvan hij of zij deel uitmaakt en hiertegen ' zondigen' door iemands leven te nemen, te stelen, te bedriegen of geen mededogen te voelen met anderen die doodsimpel minder geluk hadden wat betreft de wieg waarin ze geboren werden, de sociale groep waartoe ze behoren of het politiek regime waartoe hun gemeenschap hoort zie ik als zonde , niet tegenover God maar de mensheid.Maar ik ben ook overtuigd dat iedereen individueel verantwordelijkheid draagt om zelf het nodige te doen om aan die determinatie van afkomst, sociale klasse of politieke terreur te ontkomen; in die zin zie ik 'hoger opgeleiden' als meer schuldig wanneer deze dood en verderf prediken tegen anderen dan een verpauperde boer ergens op een rijsveld.
Blijft er nog collectieve verantwoordelijkheid over; iedere moslim die een moskee bezoekt waar een imam predikt die anderen uitsluit op welke basis dan ook is mee verantwoordelijk indien zwijgen het antwoord is.
alice is offline   Met citaat antwoorden