Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
“Protestanten verwijten ons weleens starheid, maar dat kun je ook omdraaien. Ik zie de protestanten als een actiegroep die vergeten is zichzelf op te heffen, toen het doel was bereikt”, aldus de secretaris-generaal. “De rooms-katholieke kerk is veranderd, protestanten zouden moeten terugkeren naar de moederkerk. We hebben elkaar nodig, om samen de betekenis van Jezus Christus uit te dragen in onze ontkerstende samenleving."
|
Hij heeft wel deels gelijk vind ik.
Het protestantisme is hopeloos verdeeld en versnipperd. Ze kalven zeer snel af qua aantal (althans sterker dan het katholicisme). Het protestantisme heeft inderdaad niet adequaat gereageerd op de vernieuwingen van Vaticaan II: de liturgische vernieuwing, het opnieuw gaan waarderen van de katholieke Kerk voor de H.Schrift, het gebruik van de volkstaal, de beter verstane collegialiteit tussen de paus en bisschoppen, het benadrukken van het geestelijk priesterschap van elke gedoopte etc... zijn er sinds Vaticaan II in de katholieke Kerk. Velen zijn vruchten van een synthese tussen de these van het oerkatholiek denken en de antithese van de reformatie.
Ik betwijfel ook of de protestantse kerk(en) nog garen kan spinnen door zich af te zetten (=protesteren) tegen de katholieken.
Vandaag liggen niet zozeer de katholieken onder vuur, die de H.Schrift niet letterlijk lezen, maar de protestanten (denk maar aan de enge 'creationisten', haast allen baptist-protestant)