Los bericht bekijken
Oud 14 april 2008, 14:40   #14
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brontosaurus Bekijk bericht
In wezen zijn alle mensen gelijk. Maar kijk nu eens om je heen en zie wat deze maatschappij heeft aangericht. Alles draait om rationele intelligentie. Rationele intelligentie is hét instrument om hogerop te komen. En eenmaal aan de top gekomen dien je het eigenbelang en moet je je positie verdedigen tegen de anderen die jou plek begeren.

In de maatschappij hangt het af van de plek waar je geboren bent en van het milieu om je heen hoe hoog je op de maatschappelijke ladder kunt stijgen. Nieuw is tegenwoordig de term emotionele intelligentie en dit staat gelijk met gevoel, intuïtie en uiteindelijk het geweten. Als je oplet dan zul je merken dat emotionele intelligentie strijdig is met rationele intelligentie. Met je emotionele intelligentie kun je geen maatschappelijke ladder beklimmen, dat doe je met je rationele intelligentie. In de praktijk zie je dus een verschuiving van de emotionele intelligentie naar de rationele intelligentie. De rationele intelligentie is milieu bepaald en geeft eigenlijk de mate aan waarin je je aanpast in de maatschappij. Hoe hoger je rationele intelligentie hoe verder je komt in de maatschappij en hoe slechter je luistert naar je geweten. De twee intelligenties sluiten elkaar uit.
'Emotionele intelligentie' is helemaal niks nieuw. Ik heb die hype al zeker een jaar of 10 geleden voor het eerst gehoord.

Dat gezegd toch een bedenking:
Rationele intelligentie en emotionele intelligentie zijn helemaal niet noodzakelijk tegengesteld. De meest 'succesvolle' mensen zullen vaak een stevige portie van beiden hebben. Bvb. leidinggevenden hebben vaak beide nodig, als zij geen oog hebben voor de mensen met wie ze samen iets moeten realiseren komen ze niet ver hoor.

Je hebt natuurlijk mensen die in uitersten vervallen en heel veel van het ene maar heel weinig van het andere hebben. Langs de ene kant de semi-autistische 'cijferzot' en langs de andere de ontwikkelingshulper die - vol goede bedoelingen - de lokale landbouw kapot maakt door een land te overspoelen met gratis voedselhulp. Mits wat meer rationele intelligentie zou die beseffen dat hij/zij op die manier de zaken enkel erger maakt.

Citaat:
Hoger klimmen op de maatschappelijke ladder betekent bezig zijn met het verkondigen van onwaarheden, met het creëren van verschillen tussen de mensen waar geen verschillen zijn. Stijgen op de ladder houdt altijd in dat iemand ons voorbij wil streven en dat moeten we verhinderen. Wij zijn belangrijker dan de ander en altijd maar weer moeten we in het conflict bewijzen dat wij gelijk hebben en de ander niet.
Ik ben blij dat ik niet werk waar u klaarblijkelijk werkt. En die woordkeuze...
Veel mensen klimmen niet hogerop omdat ze niet willen (bvb liever meer tijd voor het gezin) of omdat ze niet kunnen (niet intelligent (emotioneel of rationeel ) of te weinig motivatie).

Citaat:
En de enige manier om uit dit gekkenhuis te ontsnappen is de weg terug te nemen. Stoppen met het voeden van onze ratio. De waanzin van 30 x per dag dezelfde nieuwsberichten die geen nieuws zijn. De waanzin van kranten die geen nieuws brengen. De waanzin van de televisie die ons verteld waarin we moeten geloven.
Hier ben ik het wel mee eens. Maar in welke mate je die betrichtgeving 'rationeel' kan noemen? In mijn ogen is het net omdat die berichtgeving overwegend emotioneel is dat ze van zo weinig waarde is.

De enige 'rationele' gazet die ik hier nog ken is De Tijd. Al de anderen gaan van uiterst emotioneel tot gecamoufleerd emotioneel...

Citaat:
En de absolute waanzin is de wereld van het geld. De god van het geld van altijd maar meer, meer, meer.
Voor een stuk heb je hier gelijk, maar als je even objectief over de verdiensten van het kapitalisme nadenkt moet je dit toch wel héél sterk nuanceren.

- er is nog niet 1 systeem geweest in de wereldgeschiedenis dat nog maar een fractie van het aantal mensen uit de armoede heeft gehaald als het kapitalisme.

- zonder kapitalisme was er veel minder vooruitgang geweest. Denk maar niet dat je nu dan aan een pc zat te typen bvb...

Citaat:
En tot slot, als alle mensen in wezen niet gelijk zouden zijn, zou het onzinnig zijn om te streven naar een rechtvaardige wereld.

Rechtvaardigheid en gelijkheid zijn allesbehalve synoniemen. Ik geloof dat mensen an sich gelijkwaardig zijn, maar dat betekent helemaal niet dat ze gelijk zijn. Ik vind iemand die knapper/lelijker/slimmer/dommer/... is dan mezelf daarom niet meer of minderwaardig. In een economische context echter moet simpelweg degene die het beste werk levert dat door het minst aantal mensen geleverd kan worden daarvoor de beste verloning krijgen.

Als Jan elke dag hard en efficient werkt en daardoor 2X zo veel arbeid verzet als Piet die elke dag een halfuur vroeger stopt, een uur op internet zit en ook nog simpelweg eens trager en met meer fouten werkt vind ik het niet meer dan normaal dat Jan een stuk beter beloond wordt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden