Los bericht bekijken
Oud 17 april 2008, 10:22   #1
Linda
Banneling

Standaard Kunst, een racistisch instrument

Kunst, een racistisch instrument

Het viel eerder al op, onder meer, toen een Nederlands allochtone, leeghoofdige derde rangs 'kunstenares' plots een hype werd omdat ze afbeeldingen maakte die beledigend waren voor de Islamitische profeet Mohammed, en de moslims in het algemeen, kunst als racistisch instrument wordt meer en meer in.

Ik kan er niet meer naast kijken. Bij ieder begrip wat we hanteren hebben we de morele plicht het te toetsen aan de gouden regel. Voorwaarde daarvoor is dat je die ook begrijpt. De mediacampagne van het CGKR 'Vuile Hetero!' heeft overduidelijk aangetoond dat een belangrijk segment van onze bevolking geen flauw idee heeft waar die gouden regel over gaat.

Dit keer mag de link met racisme dan misschien minder direct zijn, datzelfde segment van de bevolking wat moeite heeft om de gouden regel te verstaan, gebruikt de afgeplakte tepel om aan racisme te doen. Zo schrijft Alexandre Vandamme bijvoorbeeld op het forum van De Standaard: "Talibans rukken op naar Borgloon, Is die burgemeester gezwicht voor een Taliban? Wie mag die preutse burger wel zijn? Heeft hij mischien religieuze motieven ingeroepen?

Dat seks een thema is wat door racisten gebruikt wordt om hun negatieve energie een uitlaatklep te geven, en racistische praat te verkopen, dat wist ik wel al lang. Toch verschiet ik er iedere keer weer van als ik geconfronteerd wordt met hoe erg het met de gemiddelde Vlaming gesteld is.

Heeft het nog zin uit te leggen waarom mensen ook het recht hebben niet om de vijf minuten met vrouwelijk bloot te worden geconfronteeerd? Ook al zijn er domme trienen die denken dat ze beter worden van de complete chaos, en dat als 'feministisch' beschouwen, ik ben het daar niet mee eens. Die overdaad aan vrouwelijk bloot is vernederend voor vrouwen, en al maak ik wel eens een grapje over mannelijk bloot, het is ook niet nodig ons te bombarderen met een overmaat aan mannelijk naakt. Tevéél naakt is vernederend voor de mens in het algemeen. Het is één van de vele symptomen die wijzen op een veralgemeende culturele ontsporing. Er zijn twéé manieren van verkrampt omgaan met seks, en het menselijk lichaam. Zowel een doorgeschoten preutsheid, als een doorgeschoten normeloosheid, zijn allebei uitingen van het zich geen evenwicht vinden op seksueel vlak. Respecteer de vrijheid van mensen aub. Als ze tepels willen afplakken, dan kan ik mij voorstellen dat mensen daar goede redenen voor kunnen hebben.
Trop is teveel, en teveel is trop, zei een vermaard Belgisch politicus ooit. Ik denk dat deze uitspraak hier van toepassing is.

Edith Legrand
Linda is offline   Met citaat antwoorden