Los bericht bekijken
Oud 17 april 2008, 14:25   #97
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
IVm onderhoudskosten: ik zou bij god niet weten wat je bedoelt, die motoren moeten meestal maar om de 10-20.000km ververst worden, dus als je nog 10 keer naar de garage moet, zie je de garagist kwasi niet meer.
Het enige dat je kunt stellen, als je zo graag chiptuning doet, zul je vermoedelijk wel meer in de garage staan. En anders uw boordcomputer zegt wanneer je moet gaan, en was het niet dat deze u helpt, zou je vergeten te gaan.
Een moderne diesel heeft meer componenten waar dingen mee mis kunnen gaan en zit dichter tegen zijn limiet aan om een bepaalde aantal pk's per liter te bereiken.

Citaat:
IVM homogeniteit. Je zult wel gelijk hebben, maar de cijfers spreken toch voor zich, dezelfde PK als diesel accelereert sneller... en verbruikt minder... Rijdt goedkoper... dus een triple win.
Maar om een diesel aan even veel PK's te helpen als het benzinebroertje moet men veel meer inspanningen leveren(technologisch dus) dan bij een benzine. Het is gewoon gemakkelijker om een krachtige benzine te maken dan een krachtige diesel. Bovendien ben ik er niet mee akkoord dat een diesel met even veel pk's als een benzine sneller accelereert. Even veel pk's impliceert even veel koppel aan de wielen en dus een even sterke acceleratie. Zet je op de diesel dezelfde versnellingsbakverhoudingen als op de benzine dan zal de diesel sneller accelereren maar veel trager zijn bij hoge snelheden. Maar dat is meer een discussie van versnellingsbakverhoudingen en de afstelling daarvan(korte verhoudingen en dus een snelle sprint vs lange verhoudingen en een hoge topsnelheid) dan een intrinsiek gevolg van de keuze tussen benzine en diesel.

Citaat:
Daaruit komt mijn stelling: economisch, ecologisch, mechanisch zijn er geen argumenten meer om nog een benzine te kopen, tenzij nostalgie.
Rijplezier! Je kan zeggen wat je wilt, maar tenzij je een luie bestuurder bent die niet graag schakelt rijdt een benzine nog altijd een stuk dynamischer dan een diesel. Een argument dat voor de meeste chauffeurs misschien niet opgaat maar ik kan daar wel van genieten.

Bovendien zit je bij een diesel nog altijd met roetuitstoot.

Laatst gewijzigd door alpina : 17 april 2008 om 14:39.
alpina is offline   Met citaat antwoorden