Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Ik gaf al aan dat ik de sociale zekerheid wel graag grensoverschrijdend zou zien, maar de EU staat dacht ik eerder in voor de afbraak ervan, daarop dan gaan vertrouwen om sociale rechten algemeen geldend te maken, lijkt mij dan toch wat naïef
|
De EU is niet noodzakelijk asocialer dan de nationale overheden... Dat is dus geen argument. De EU wordt wel gebruikt wanneer het de nationale regeringen goed uitkomt, zodat ze er hun neoliberale agenda mee kunnen legitimeren. Wanneer er op Europees niveau echter onder druk van bijvoorbeeld de vakbonden in andere landen wel een aantal sociale zaken worden naar voor geschoven; dan zullen de nationale overheiden er niet voor terugschrikken die te negeren als ze niet in hun kraam passen; zoals bij ons de vakbondsvertegenwoordiging in KMO's.
Dit is dus geen kwestie van nationaal of supranationaal, maar een kwestie van klassenbelangen. Protectionistisch of nationalistisch anti-Europaesme biedt hierop geen antwoord; wanneer er vragen moeten gesteld worden bij Europa, moet dat niet gaan over zijn supranationaal karakter; wel over welk klassenkarakter die samenwerking heeft.