Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki
2008-04-19 03:49:29
>>>>>>>>>
Twee keer in de lucht geschoten, burgers geslagen en twee personen opgepakt in Orereta door de Baskische Autonome Politie.
De twee mensen werden gearresteerd toen ze een persconferentie wilden geven naar aanleiding van de arrestaties van de voorbije dagen. Eén van de twee, de 63-jarige Jose Luis Gurrutxaga, ligt al in het ziekenhuis. Gevolg van de slagen van de politie. Hij ligt op de intensieve. Zijn advocaat krijgt geen toelating hem te zien.
De andere gearresteerde, Iñaki Garcia Alkorta, bevindt zich nog in het commissariaat. Van zeven burgers heeft de politie de identiteitskaarten in beslag genomen. Hoewel de advocaten van die zeven burgers de IK's opeisen, weigert de politie die terug te geven.
Democratie in Baskenland? Waar?
|
Het verbieden van separatistische partijen in Spanje is een vloek tegen de democratie. Mijn ex is echter een Spaanse en als inwoner van Galicia niet eens de autonomie-gedachte ongenegen, want ook galicia wordt stiefmoederlijk behandeld door het centraal gezag in dat land. Ze plaatst wel wat vraagtekens bij de Baskische beweging. Als cardiologe komt ze soms Basken tegen die bloed nodig hebben maar dat weigeren omdat het Spaans bloed is dat volgens hen inferieur is. Het lijkt dat een deel van de Baskische afscheidingsbeweging ideetjes over ubermenschen en untermenschen heeft die pakweg het Vlaams Belang zou klasseren als een progressieve en tolerante partij.
Ik zeg het hier eventjes zoals ik het hoor. Ben benieuwd naar je reactie. En verder ben en blijf ik trouw aan het zelfbeschikkingsrecht voor elk volk. Voor de Noord-Ieren, voor de Schotten, voor de Ieren, voor Tibet, voor Vlaanderen, voor Galicia, voor Baskenland, etc...