Los bericht bekijken
Oud 21 april 2008, 06:21   #10
averechts
Partijlid

averechts's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Lien,

Verwacht je maar al aan een rist van reacties waarin de Grote Boze Islam naar voren wordt geschoven als bron van alle problemen die je vernoemt. De meningen op dit forum neigen over het algemeen nogal naar (extreem) rechts.

Eigenlijk is je vraag in hoeverre de overheid moet/mag tussenkomen in het organiseren van de geografisch spreiding van migranten.

De twee deelvragen die je moet beantwoorden zijn volgens mij:

1) Vormen concentratiebuurten op zich een probleem of niet?
2) Als concentratiebuurten een probleem vormen, kan een ander toewijzingsbeleid van de overheid voor sociale woningen daarin dan een oplossing zijn? Met andere woorden, moet de overheid ingrijpen door regularisering?

Op vraag 1 zou ik volmondig ja antwoorden, al zullen bepaalde mensen het daar misschien niet mee eens zijn. Het "samenhokken" van migranten is iets dat je ziet terugkomen doorheen de geschiedenis. Nieuwkomers hebben nood aan vertrouwde elementen in hun nieuwe omgeving, aan een soort van "thuisbasis" waar ze hun eigen taal kunnen spreken en hun eigen gebruiken kunnen delen. Bij nieuwkomers lijkt enige mate van concentratie me dan ook natuurlijk en niet schadelijk. Het probleem is echter dat in die concentratiebuurten niet alleen nieuwkomers leven, maar ook veel mensen van allochtone origine die hier al jaren wonen, en zelfs veel jeugd die hier geboren is. En voor hen is die concentratie eerder een handicap dan een houvast, al zullen ze daar misschien zelf anders over denken.

Concentratiebuurten hebben de neiging om zichzelf in stand te houden, omdat zoals je zelf schetst enerzijds allochtonen een voorkeur hebben om net in die buurten te gaan wonen, en anderzijds autochtonen die buurten liever mijden. Je hoeft maar eens door een tijdje in een concentratiebuurt rond te lopen om te beseffen dat zo'n milieu geen goede basis is voor een actieve integratie: hier leven mensen die bijna nooit buiten de grenzen van hun buurt komen. Alles gebeurt in de eigen taal, en een groot deel van de bevolking staat dan ook op inactief door een schrijnend gebrek aan kennis van het Nederlands of het Frans. De motivatie om naar de buitenwereld te treden, en actief deel te nemen aan de maatschappij door bijvoorbeeld werk te zoeken is zeer laag. De structurele problemen zoals een alomtegenwoordige verloedering van de infrastructuur werken een verdergaande marginalisering in de hand. Dus wat mij betreft : ja, concentratiebuurten zijn zeker een probleem.

Op vraag 2 zou ik ook ja antwoorden. Ik geloof niet in zelfregulatie in deze problematiek. Concentratiebuurten houden zichzelf in stand en er is geen teken dat dat spontaan gaat veranderen. Ik denk dat het de taak is van de overheid om in dit soort situaties met zachte dwang de zaken recht te trekken. Dat kan door de regelgeving aan te passen.

Dus mijn conclusie zou zijn dat de overheid de mogelijkheid om een straat te kiezen zou moeten verwijderen uit de regelgeving, behalve voor nieuwkomers die een eerste woonst willen betrekken.
Beste Doki ik deel je mening hierin.
Er echter nog een factor die hierin meespeelt namelijk dat de meeste mensen van "vreemde"afkomst zelf specifiek vermelden dat ze in deze of deze wijk willen wonen omdat ze daar veel familie/kennissen hebben wonen en dat schept dan ook weer dezelfde problemen.