Oorspronkelijk geplaatst door LouisIX
Beste cannabisgebruiker en al even goeie niet cannabis-gebruiker,
Ik ben gebruiker en voldoe aan minstens de 3 criteria die Brother Paul hier blijkbaar als referentie voorhoudt om van afhankelijkheid te kunnen spreken. Weet u wat, het kan me geen zak schelen of ik al dan niet afhankelijk ben. Voldoe ik aan 1 kenmerk? Mij goed. Aan 2, 5 of 12? Even goede vrienden. Ik ben afhankelijk, ja. Daar ga ik van uit toch en dat bespaart me veel moeite, gepeins en vooral, zoals jullie hier al te vaak ondernemen, gezoek en gezoek en veel gezever. Als ik dezelfde test onderneem ergens anders en ik verander de afhankelijke cannabis in die van wagen, dan lopen hier, pardon, rijden hier ook heel wat verslaafden rond. Hetzelfde verhaaltje kan je trouwens nog veel gemakkelijker over drank doen.
Wilt dit zeggen dat ik er tevreden mee ben? Wilt dat zeggen dat ik niet liever op een ordentelijke manier zou omgaan met mijn geneugten? Wilt dat zeggen dat ik mijn kinderen ga aansporen om hetzelfde te doen? Bah neen, dat wilt dat allemaal niet zeggen. Ik ben geen gefixeerde verdediger van wiet zoals er ook gefixeerde tegenstanders ervan bestaan… Ik doe iets, ik weet dat het niet optimaal is, maar toch doe ik het. Ik doe wat ik doe. De meesten onder u vervuilen mijn lucht ook met hun wagen. Hoort u mij klagen?
Maar wilt dat dan ook zeggen dat ik een verliezer moet zijn en een onheldere van geest en u een winnaar en een heldere? Moet ik door het stof bijten opdat u over mij zou kunnen heersen, met name op dat deel van mij dat cannabis gebruikt? Moet ik me nu schuldig voelen en moet ik dan zelf de taxi bellen om mij naar het politiebureau te brengen, of wilt u dat nog doen, mij aangeven bijvoorbeeld, voor de goede orde en moraal van onze samenleving welteverstaan? Mag ik dan niet zeggen dat het me geen fluit kan donderen of ik afhankelijk ben of niet? Mag ik dan niet lachen met elke gefixeerde cannabis-blogbuster en en passant met elke gefixeerde cannabisjunkie? Mag ik niet zeggen dat het mij totaal onberoerd laat of er afhankelijkheid bestaat of niet, winnaars of verliezers, helderen of zwevenden,…? Mochten we onze kop daar wat meer over breken, dat zou ons al een vieze korst van onze miserie schelen. Want daar gaat het uiteindelijk om, om het bepalen of het niet bepalen. Of ik de slechte ben en de andere de goede. Of ik de slimme ben of de domme. Of ik de generaal ben of de frontsoldaat. Het gaat er met name nog steeds om dat we als mens niet naast elkaar te kunnen leven. Er moet geheerst worden en er moet zich geheerst voelen zijn. Laat mij gerust alvast met het getrek naar het ene of het andere kamp, iedereen mag hier wezen in mijn bijzijn met wat hij is of niet, met waarvan hij afhankelijk is of niet, met zijn schone en minder schone kantjes.
Ik heers niet en ik kruip niet. Voor niemand niet.
Met de allervriendelijkste groeten,
Louis.
|