Los bericht bekijken
Oud 22 april 2008, 10:00   #2
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Linda Bekijk bericht
Flor Coninckx, en het schizofrene in onze cultuur

Ik erger mij er al langer blauw aan, zelfs al toen Coninckx zelf nog op het scherm kwam pleiten om geen alcohol te gebruiken achter het stuur.
"Ja jongen, het is allemaal mooi wat je daar komt vertellen. Maar straks duwt dezelfde omroep, die jou hier nú drie minuutjes geeft om je verhaal te vertellen, ons een pak propaganda ter promotie van alcoholgebruik door de strot", zei ik tegen mijn televisie.

Hoe vaak wordt wijn- en biergebruik niet als vanzelfsprekend, en zelfs wenselijk voorgeschoteld in diverse soaps, en films? Men kan nog argumenteren dat onze diverse omroepen niets in de pap te brokken hebben bij het maken van buitenlandse producties, maar in de producties van eigen bodem wordt het gebruik van wijn-, en bier ook heel vaak gepromoot, en daar dragen onze omroepen wel verantwoordelijkheid voor.
Als moeder, belast met de opvoeding van drie kinderen, heb ik de hinder daarvan gevoeld. Hoe moeten wij, moeders onze kinderen wijs gemaakt krijgen dat alcoholgebruik niet goed is, als in hun favoriete series het alcoholgebruik gepromoot wordt? Hoe zwaar weegt wat ik over alcoholgebruik vind, in verhouding tot de diverse series die alcoholgebruik voorstellen als chique, als 'savoir vivre'?
De boodschappen op televisie die ons zeggen dat we moeten drinken om erbij te horen, zijn veel talrijker, komen centraler in prime time voor, en zijn veel dwingender dan de goedbedoelde spotjes met Flor Coninckx, die alcoholgebruik ontraden. Het heeft er meer van weg dat Flor, en zijn spotjes eigenlijk nooit meer zijn geweest dan het excuus om het geweten het zwijgen op te leggen. Zo van: "Voil�*, we hebben er iets aan gedaan", om dan maar onbegrensd alcoholgebruik te promoten.
Geen wonder dat er mensen zijn die daardoor in de problemen komen.

Moeten we ons er dan over verbazen als ook Flor Coninckx kan zwichten voor de culturele druk, en eens te diep in het glas kijkt. Ik denk het niet. Flor is ook maar een mens die zich kan vergissen.
Men zou beter werken aan de tegenstellingen in onze cultuur, en de sluikpromotie voor alcoholgebruik uit onze media weren. Voor de eigen producties is dat te doen. Iedere buitenlandse productie met een inhoud die stimulerend is voor het gebruik van alcohol, zou men kunnen laten voorafgaan door een boodschap die de risico's van alcoholgebruik onder de aandacht brengt.
Zolang het alcoholgebruik in onze cultuur als een kwaliteit wordt beschouwd, en gepresenteerd, is het dweilen met de kraan open.

Edith Legrand
Stel dat Flor een VB er was zou je dan ook Pol en Peerke bijhalen om de feiten te vergoeilijken?