Ik ben al een oude mens maar ik heb de indruk dat veel van de hedendaagse problemen veroorzaakt worden door een overaanbod aan keuzes.
Hoe meer keuzes er dienen gemaakt te worden, hoe groter de vertwijfeling en hoe groter de eventuele spijt van een mogelijk verkeerde keuze.
Toen ik jong was, was het leven dan ook veel simpeler. Je was in feite een beetje voorbestemd, zowel qua professioneel als qua relationeel bestaan. Je had immers een job en een partner en je wist dat die normaalgezien levenslang zouden meegaan. Hierbij diende je je gewoon neer te leggen en je maakte je geen zorgen over andere mogelijke keuzes.
Vandaag de dag heeft men de enorme vrijheid om te kiezen en zijn de keuzemogelijkheden ontzettend groot.
Om het met een metafoor te stellen:
In de supermarkt van het leven lag er vroeger één soort chocolade waar iedereen tevreden mee was wegens gebrek aan alternatief. Tegenwoordig liggen er honderd soorten chocolade en de keuze welke men koopt, zorgt niet voor geluk omwille van het aangekochte goed, nee, het zorgt voor vertwijfeling en misschien spijt want die 99 andere soorten zouden misschien wel eens beter kunnen zijn zodat het zonde zou zijn ze niet allemaal eens te proberen.
|