Los bericht bekijken
Oud 22 april 2008, 22:39   #1
Ramon djv
Lokaal Raadslid
 
Ramon djv's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2008
Locatie: Leuven
Berichten: 305
Standaard Wie evalueert steinerscholen in België?

In Nederland is onderwijsinspectie volop bezig met kritische evaluatie van steinerscholen. En blijkbaar succesvol, want steinerscholen (in Nederland vrijescholen genoemd) nemen zich onder andere voor om de neerslag van hun onderwijs meer meetbaar te maken.

Citaat:
21-03-2008 | bron OCO — Onderwijs Consumenten Organisatie :

Vanaf het moment dat de onderwijsinspectie constateerde dat een op de drie vrijescholen in Nederland te kampen had met kwaliteitsproblemen is er een omslag gaande waarbij een groot aantal vrijescholen de oorspronkelijke bezwaren tegen 'meten is weten' overboord heeft gezet. Ook hebben veel vrijescholen een vorm van directievoering in de school geïntroduceerd waarmee de oorspronkelijke autonomie van de leerkrachten voor een deel is ingeperkt. De Vereniging Vrije Scholen heeft n.a.v. de kritiek van de inspectie een Taskforce Zwakke Scholen ingericht om de vrijescholen bij deze veranderingen te ondersteunen. Staatssecretaris Dijksma informeerde de Tweede Kamer in oktober 2007 dat (ook) binnen het vrijeschoolconcept kwaliteitsverbetering goed mogelijk is en dat vrije scholen steeds meer in staat zijn zich aan de hand van betrouwbare gegevens te verantwoorden. Sinds de Geert Groote 2 als zeer zwak is beoordeeld in september 2007 werd de school ondersteund door de taskforce. Het schoolbestuur hoopt met deze ondersteuning de oorzaak van de stagnatie van de verbeteringen in beeld te krijgen. De Vereniging Vrije Scholen meldt dat een grote groep ouders de aanpak van het bestuur ondersteunt en ondanks de grote zorgen vertrouwen heeft uitgesproken in de school.
Vraag is wanneer in België zal worden vastgesteld of steinerscholen wel de kwaliteit realiseren die ze claimen. Probleem is natuurlijk dat Belgische steinerscholen 'afwijkende' eindtermen hebben met een daaraan gekoppeld leerplan dat voor onderwijsinspecteurs onbekend terrein is. Verslagen van doorgelichte steinerscholen die ik heb gelezen zijn doorgaans beschrijvingen, zelden analyses van de werking van die scholen. (laat staan van het resultaat van die werking)

De steinerschoolbeweging in België bestaat meer dan vijftig jaar. Desondanks zijn mbt steinerscholen de onderzoeken door onafhankelijke onderzoekers gedaan op een hand te tellen. Is men vanuit wetenschappelijke kring dan helemaal niet geïnteresseerd in die scholen?
We hebben het hier in België dan toch over ongeveer 3000 kinderen die er jaarlijks schoollopen.

Of is dat schoolnet te klein en daardoor voor bijvoorbeeld politici niet interessant om zich mee bezig te houden?
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden