Citaat:
Dan heb ik dat verkeerd gesteld en/of je vraag vanuit een verkeerde perceptie beantwoord.
|
Prima, geen probleem mee. Dan stellen we de vraag toch gewoon nog een keer:
Citaat:
Citaat:
Economie is een balansspel waarbinnen mensen handelen en onderhevig aan het evolutionaire proces.
|
Dat evolutionaire proces is mij nog niet duidelijk. Ik heb ook even naar dat andere topic gekeken, maar het werd mij er nog niet duidelijk door. Bij evolutie moet ik denken aan vissen waarvan het verre nageslacht hun vinnen als poten gebruiken, of apen waarvan het nageslacht monologen typen op internetforums. Hoe kan een spel waarbinnen mensen handelen onderhevig zijn aan het evolutionaire proces? Dat heeft toch niets met overerving van kenmerken te maken?
|
Citaat:
Citaat:
De strijd tussen organismen lijkt verwant met The Survival of the Fittest.
|
Dat is wat men steeds denkt maar op zich zie je hier nu net waarom onze groei gestagneerd wordt en/of mensen nog niet veel wijzer geworden zijn. Net daarom ook dat men beslissingen neemt die indruisen tegen het evolutionaire proces. Als we het menselijke groeipotentieel overboord kieperen, blijven we elkaar als beesten behandelen, dat is begrijpelijk en evident op die manier.
|
Hmmm. Nee, ik zie niet waarom onze groei stagneert. Ik zie niet eens dát onze groei stagneert. De economische groei van enkele economische systemen stagneren, maar om te daaruit te beweren dat de 'evolutionaire groei' van de mensheid stagneert, is lichtelijk overtrokken (understatement).
En over het evolutionaire proces van de mens: is de mens evolutionair gezien verandert sinds de Middeleeuwen? Of sinds het schrift is uitgevonden?
Citaat:
Het overlevingsinstinct zit in onze genen. Door al ons intellect en de bijhorende studies zou je kunnen verwachten dat mensen zich niet langer bezighouden met dergelijke praktijken. Blijkbaar is het tegendeel waar, bizar dus. We hebben dan ook gekozen voor een systeem dat deze praktijken in de hand werkt.
|
Je; het zit in onze genen. Je kan dus verwachten dat de mens zich genetisch bezig blijft houden met zulke praktijken. Misschien dat het uit onze genen zal evolueren, maar daar hebben onze kinderen of achterkleinkinderen nog weinig effect van.
Citaat:
Citaat:
(De afname van kindersterfte wereldwijd) gaat over iets anders dan dat "de huidige tendensen zonder probleem tot ineenstorting leiden".
|
Dat lijkt me relatief, je kan iedereen een zelfde welvaart geven alsook hetzelfde consumptiepeil laten bereiken maar dan heb je beslist nog niks gedaan aan het milieu. Er zijn dan misschien wel de individuele balansen die hersteld zijn maar niet de ecologische systemen, begrijp je ? Anders gezegd, het heeft geen zin om een roetfilter op een schoorsteen te plaatsen om dan je productie te vertienvoudigen. Dat is duurzame megaconsumptie en het zijn vooral die tendensen die van weinig gezond verstand getuigen.
|
Welvaart? Consumptie? We hadden het over 25.000 kinderen die dagelijks overlijden.
Als je het over welzijn en welvaart wil hebben, is dat ook prima. Daar is ook werk zat te verrichten. De verschillen tussen arm en rijk zijn enorm. En ook hier zijn ontwikkelingen en tegenslagen te zien. Maar dat het tot ineenstorting dreigt te leiden, bestrijd ik.
De dollar dreigt in te storten, ja. Maar niet de mensheid. Kom nou!