Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ynneb
Inderdaad vreemd dat in Nederland Indonesiërs perfect geîntegreerd zijn, dat het bij Surinamiërs al wat moeilijker ging, en dat bv Antillianen (volgens het WODC) nogal zeer vaak in de criminele sfeer zitten.
Toont aan dat het niet de fout van de Nederlanders is, maar eerder de mentaliteit/cultuur/... van de betrokken immigranten ?
In Belgie zijn bv Italianen en Chinezen perfect geintegreerd, maar Marokanen is meestal veel problematischer. (dit mag ook niet veralgemeend worden : op het werk heb ik hooggeschoolde Marokaanse en Tunesische collega's, die perfect geïntegreerd en toffe collega's zijn).
Volgens mij is een probleem dat er nu een te grote immigratiegolf is (tot 90.000 per jaar), waardoor immigranten van dezelfde herkomst samenhokken in "getto's" en minder behoefte/stimulans tot integratie hebben ?
Ik denk dat het voorbeeld van Congolezen dit eigenlijk bevestigt : meestal integreren Congolezen probleemloos in de Belgische maatschappij. Behalve in een specifiek deel van Brussel waar er een zeer grote concentratie is, en enkele congolese jongerenbendes voor overlast zorgen.
|
Waarschijnblijk heeft het ook met de volksaard te maken.
Marokkanen gedragen zich meestal vreselijk onbeschoft en agressief.