Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun
Heeft de full reserve bank (dexia)wel genoeg reserves om de fractional bank (fortis) te doen falen? Als ik het goed begrijp is de full reserve bank weinig meer dan een kluis die grote hoeveelheden geld opslaat maar er zelfs niets mee mag doen.
Verder heeft fortis volledige controle aan wie zij schulden aangaat. Spaarrekeningen zijn immers op naam. fortis kan dan ofwel spaarrekeningen van dexia weigeren of voor deze rekeningen wel full reserve banking doen.
Degene die de fractional reserve bank wil doen falen moet zelf een erg grote hoeveelheid kapitaal aan de frac bank geven. Bij faling van de frac bank is dit geld natuurlijk grotendeels verloren.
Wat mij waarschijnlijk lijkt is dat er niet 2 soorten banken zullen ontstaan maar dat bestaande banken tegelijk aan full reserve en fractional banking doen. Spaarders die weinig risico willen lopen kunnen dan een full reserve rekening openen. Voor deze veiligheid betalen ze dan een 'interest' aan de bank. Spaarders die bereid zijn meer risico te nemen staan de bank toe maar een fractie van het geld in reserve te houden. In ruil voor dit risico krijgen spaarders een interest van de bank.
|
Ik heb het over interbancaire vorderingen: Fortis-cliënt doet een overschrijving naar een Dexia-rekening; dan krijgt Dexia een vordering op Fortis.
De instabiliteit hangt af van de grootte van de reserves hé; als de gemiddelde reserve van Fortis bv. 5% is, dan hoeft Dexia helemaal niet veel vorderingen te bezitten om het vertrouwen in Fortis te kelderen (en dan kan de actie van Dexia een paniekreactie van Fortisklanten triggeren).
Bij 'n reserve van 94% ligt dat natuurlijk wel anders.