Los bericht bekijken
Oud 25 april 2008, 11:11   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Afgezien van een wettelijke verplichting ,het is toch een kwestie van fatsoen om buitenshuis de taal te spreken van het land of de deelstaat, waar je woont en leeft.
(Voor tijdelijk verblijf of toeristische uitstapjes, kun je het niet verplicht stellen.)
Daarom begrijp ik ook niet waarom de franstaligen in "de Rand" niet gewoon Nederlands leren en spreken.Ze zijn toch niet intellectueel gehandicapt

Nederlanders die in Duitsland over de grens gaan wonen, spreken daar ook Duits.
Stel je voor dat ze Nederlands blijven spreken en dat wij na verloop van tijd bij Duitsland gaan vragen om grenscorrecties.
De wereld zou te klein zijn .Iedereen zou ons voor gek verklaren.
Als ik zin heb om Engels te praten op straat of thuis, wie zal me dat verbieden? Maar als ik naar het gemeentehuis ga, of naar de dokter of op school ben, dan moet ik Nederlands praten. Dat is toch evident. Overigens, men zou ook maar eens iets moeten doen aan al de engelstalige opschriften in de winkels en op reklamefolders en op internet. Over die taalverloedering hoor ik u niets zeggen. Alleen het frans in het klein of groot slaat de flamminganten dood. Engels mag overal bij Jan en alleman. U beseft toch dat dit een uiterst hypocriete houding is. De lat moet gelijk gelegd worden op dit vlak. Maar dan kijken de flamminganten de andere richting uit.

Vlaanderen komt van ver, maar (ik nu gebruik ik ook maar Engels) it is still a long, long way.

Laatst gewijzigd door system : 25 april 2008 om 11:12.
system is offline   Met citaat antwoorden