Los bericht bekijken
Oud 18 februari 2004, 20:24   #18
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Guderian schreef

Citaat:
1. Het Vlaams Blok is NIET tegen de vakbonden, wel tegen kleurvakbonden die hun eigen belangen dienen en die van hun partij maar niet die van de gewone man. Voorts is het Blok gekant tegen het feit dat de vakbonden hun macht misbruiken en zich met zaken bezig houden die niet voor hen bestemd zijn (uitbetalen van werkloosheidsuitkeringen bijvoorbeeld.)
In concreto is het Blok dus tegen de bestaande vakbonden, al was het maar omdat ze rood, blauw of groen zijn. En zolang er geen onafhankelijke vakbond bestaat is het standpunt van het Blok 100% tegen de arbeiders gericht, en voor de patroons. Wie heeft er immers voordeel aan interne strijd binnen de vakbonden? Is de arbeider geholpen wanneer men van een slecht werkend systeem van vakbonden naar een systeem zonder vakbonden gaat?
Ik dacht het niet!

Citaat:
2. Het Vlaams Blok is voorstander van rechtspersoonlijkheid voor vakbonden, en dat hoeft helemaal niet een uitholling van het stakingsrecht te zijn. Het kan enkel niet zijn dat de vakbonden in hun acties schade aanrichten en de belastingbetaler ervoor mag opdraaien. Het Vlaams Blok is tegenstander van politieke stakingen, niet van economische stakingen! Professor emeritus Blanpain die arbeidsrecht doceerde is ook voorstander van die rechtspersoonlijkheid, is dat dan ook een fascist?
Dat gezwam over rechtspersoonlijkheid heeft maar 1 doel: de bestaande vakbonden tegenwerken. Zolang de vakbonden het enige middel zijn van de arbeiders om zich te verdedigen tegen de patroons is een dergelijk standpunt radicaal anti-arbeider.
Economie is politiek. Een onderscheid maken tussen economische en politieke stakingen is grappig, maar zinloos.

Citaat:
3. het Vlaams Blok heeft WEL gereageerd tegen de fiscale amnestie-maatregel. Er werd als ik mij niet vergis een vergelijking gemaakt naar de repressieperiode, waarbij erop gewezen werd dat in belgië personen die voor hun politieke opvattingen opkwamen 60 jaar geleden, nog steeds gestraft blijven terwijl mensen die jarenlang de gemeenschap financieel oplichtten, wel amnestie kunnen genieten.
Je vergist je. In de standpunten op de VB website wordt de fiscale amnestie aangevallen omwille van het feit dat het niet het beoogde resultaat geeft, helemaal niet omdat dergelijke fiscale amnestie immoreel zou zijn of wat dan ook. Ik zou graag een kopietje bijsturen, maar dat lukt niet (copyright VB!!)

Citaat:
4. NERGENS zegt het Vlaams Blok dat werklozen "luieriken" zijn. Het is wel zo dat het VB meent dat wie kan werken, dat ook moet doen en niet kan profiteren van de sociale zekerheid. Deze dient voor de behoeftigen en is geen "hangmat". Wie werkt, levert immers ook een bijdrage tot die sociale zekerheid.
Het VB is wel slim genoeg om niet te zeggen dat werklozen luieriken zijn, want een groot deel van haar kiezers behoort tot deze groep. Als je echter kritisch leest wat er staat, dan leid je af dat ze er wel zo over denken. In ieder geval, de gedachte dat de meeste werklozen zich maar al te graag nuttig zouden maken in de maatschappij, maar eenvoudigweg de kans niet krijgen, is er een die nog nooit bij een Blokker is opgekomen.

Citaat:
5. NERGENS zegt het Vlaams Blok dat ze tegen maatregelen ter bevordering van volksgezondheid is, integendeel! Ik vraag mij af waar u dergelijke onzin vandaan haalt.
Het Blok is niet tegen maatregelen ter bevordering van volksgezondheid... Juist, ja! Ik voel me meteen al veel geruster. Waarschijnlijk is het Blok ook niet tegen maatregelen ter bevordering van meer zonneschijn, en ter bevordering van meer winnende lotjes in de tombola.

Beste Guderian. Voor een betere gezondheidszorg zijn kan ieder kind! Maar een gefundeerde visie vormen over hoe dit te bereiken is andere koek. Geen spek voor VB's bek, neem dat van mij aan.
Gentenaar is offline