Zoals de meeste Belgen wel weten wordt het beroemdste beeldje van Brussel op bepaalde dagen uitgedost met één van zijn talrijke kostuumpjes - hij heeft er meer dan er dagen in een jaar zijn! Naast het beeldje hangt een planning uit in een kastje, waarop je kunt lezen welke de vermommingen zijn voor de komende weken. Trouwens, voor wie het wil nakijken, die planning staat ook op het internet:
http://www.brucity.be/pdf/folklore/2...eken_PisNL.pdf
Voor 25 april (vandaag dus) stond op de planning aangegeven "Moine Tibétain / Tibetaanse Monnik". Edoch, wanneer ik deze namiddag even ter plaatse ging om de snoeten van de verbaasde Chinese toeristen te gaan bekijken bij het zien van het Manneken in traditioneel Tibetaans gewaad, was ik het die verbaasd was. Het ventje stond daar namelijk gewoon in zijnen bloten alsof er niet aan de hand was!
Mysterie! Ik verifieerde nogmaals de planning en ja hoor, daar stond nog steeds zwart op wit wat ik eerder had gelezen. Wat is hier gebeurd? Is het een domme fout of een technisch probleem? Was de "aankleder" toevallig ziek? Of is hier meer in het spel? De Chinese Ambassadeur heeft recent nog streng uitgehaald naar het voornemen van een paar Vlaamse politici om de openingsceremonie van de Olympische Spelen te boycotten, en de relaties zijn momenteel gespannen. Heeft iemand de Orde van de Vrienden van Manneken Pis onder druk gezet om af te zien van de vermomming als Tibetaanse Monnik? En wie zou dat dan kunnen zijn?