Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C
Er is geen daarna.
Enkel sociale chaos en vernietiging. Ik sluit mij hier wel degelijk aan bij de Peak Oil doomers.
Geef toe, er zijn weinig alternatieven voor olie, en zonder zeer goedkope brandstof voor transport, storten onze moderne economieën in elkaar. Goedkope olie is de echte motor van onze samenleving.
Ik zie een aantal landen overleven:
-Brazilie met biobrandstoffen, en een paar Afrikaanse landen die genoeg land hebben (hoewel, Azië zou dat wel eens kunnen koloniseren)
-Een paar stedelijke gebieden in Europa, die zeer duur electrisch transport waarmaken, maar dat blijft marginaal
-Landjes als Ijsland, die over zeer veel makkelijk aan te wenden energie beschikken
Voor de rest kies ik uit de recent gepubliceerde Shell scenarios (die hier op dit forum al eens werden besproken), het "scramble" scenario: oorlog om olie en om land (voor biobrandstof en voedsel), geopolitieke miserie, en volksopstanden.
Het probleem is: wij hangen allemaal van elkaar af. Er is geen ontsnappen aan deze dreiging.
Dus ik ga wel akkoord met de Peak Oil doomers die totale sociale chaos zien aankomen, maar ik ga niet akkoord met zij die denken dat ge daaraan kunt ontsnappen door snel naar een boerderij te vluchten waar ge uw eigen voedsel kweekt, biomassa teelt om u te verwarmen en om uwen tractor op houtgas te laten werken (zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog) en u dan tot de tanden te bewapenen om buitenstaanders weg te houden.
We gaan de grootste crisis uit de geschiedenis tegemoet.
|
Wat ben je toch een fantast, C2C.
Moest er een plots einde komen aan de olietoevoer, zal er even verwarring zijn, misschien wat oorlog, maar hoogstens enkele jaren. Daarna komt er iets nieuws.
Zelfs de grootste crisissen uit de geschiedenis hebben maar even geduurd.