Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Dweilen met de kraan open:
Verbied je vuurwapens dan steken mensen een mes op zak
Verbied je messen dan steken mensen een schroevendraaier op zak
Verbied je schroevendraaiers dan steken mensen een hamer op zak
Verbied je hamers...
Zo kan je lang voortgaan, zeer lang.
|
Inderdaad filo, dat was wat mijn man ook zei: nu mensen geen vuurwapens meer mogen hebben, zullen ze naar messen grijpen.
Eigenlijk is elke wet dus een verlegging van het probleem. Een concrete oplossing voor het probleem zie ik niet meteen. Ik stel enkel vast dat het aantal moorden met de nieuwe wapenwet niet geminderd is. Ergens krijg ik het gevoel dat er zelfs een lichte stijging is, want de drempel naar een mes is vrij laag tegenover een vuurwapen.
Ik blijf er bij dat een mes het ultieme moordwapen is. Het is discreet: je kan het gemakkelijk wegstoppen en het maakt geen lawaai tegenover een vuurwapen, dat ongedempt tot 200 meter ver duidelijk hoorbaar kan zijn. Daarnaast is het overal vrij te koop en het is minstens even dodelijk. Nog iets: het eist geen kennis of training om te hanteren. Iedereen kan iemand neersteken, zonder vooropleiding. Met een vuurwapen is dat niet zo. Een leek riskeert gemakkelijker zichzelf met zoiets te verwonden, dan zijn potentieel slachtoffer.
Het enige nadeel: je zal inderdaad iets dichter bij je slachtoffer moeten komen, om resultaat te hebben.
Dat onveiligheidsgevoel is al zo oud als de mensheid zelf. Dat steek ik dus niet op de migratie. Al van in de oudheid sloegen we met knotsen op elkaar en zelfs de opkomst van het humanisme heeft niet veel oplossingen geboden.