Los bericht bekijken
Oud 27 april 2008, 09:43   #77
moser
Europees Commissaris

moser's schermafbeelding

Standaard

Dit soort discussies zijn compleet zinloos , over de partijgrenzen heen zie je duidelijke dat er tegengestelde meningen zijn naar gelang welk "kamp" men toe behoort: de Vlamingen denken zus ,de Walen denken zo. De enige reden waarom men zo denkt is het perspectief. Als Vlaming ziet men enkel de dingen die men wil zien , als Waal idem ditto. Voor Vlamingen zijn de Franstaligen de boeman , maar als ge eens naar de RTBF of den RTL kijkt dan zul je zien dat voor Walen , van links tot rechts , de Nederlandstaligen de boeman zijn.

Taal is geen trofee. Het dient om te communiceren. Om een boodschap van de ene persoon naar de andere persoon over te brengen. In mijn buurt wonen Franstaligen , die kennen Nederlands , maar ik spreek daar geen Nederlands mee , maar Frans. Ik maak daar geen erezaak. Taal dient voor mij om te begrijpen wat de ander wil overbrengen. En aangezien mijn Frans beter is dan hun Nederlands , spreken wij Frans. Voor de meeste van jullie klinkt dat allicht surrealistisch of als cultuurrelativisme. Als iemand Nederlands kan des te beter , voor zijn eigen kansen. En als ie vertikt om Nederlands te leren , dan zal ie vroeg of laat wel te maken krijgen met mensen die hem niet zullen willen te woord staan , maar daardoor gaat ie echt niet sneller Nederlands spreken , integendeel. Sommige Walen kennen wel degelijk Nederlands , maar willen het simpelweg niet meer spreken. Als je afgedreigd wordt met het argument van : "hij gaat ier nu een keer doen , wat da wij zeggen da ge gaat doen", dan krijg je al snel een tegengestelde reactie. Verwijten maken , mensen ridicule eisen stellen , overal complottheorieen achter zien , dat is echt niet de oplossing tot een harmonieus samenleven. Inleving in de ander zijn situatie , daarentegen , zal een pak meer resultaten opleveren.
moser is offline   Met citaat antwoorden