Los bericht bekijken
Oud 27 april 2008, 19:30   #11
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Alternatieve systemen zijn voor mij zeer bespreekbaar, laat maar komen. Perfecte systemen bestaan echter niet. Ik leef liever nu dan in eender welk ander tijdperk/eender welk ander systeem dat mij tot nu toe is voorgesteld (misschien kan jij me verrassen?). Mensen werken minder, te weinig misschien, en vullen hun tijd met het piekeren over alles wat er verkeerd loopt in de samenleving simpelweg omdat ze de mogelijkheid daartoe hebben. Ik weet niet in welke kronkel jij je zo vastbijt, maar echt: trek je eens wat minder aan van alle onrechtvaardigheid die er is en zoek een leuke hobby ofzo. Niemand is de goedheid zelve en jij zeker ook niet. Als er wantoestanden zijn zullen die zich op termijn wel oplossen. Ik geloof in evolutie, niet in revolutie.
Dat is een makkelijke, een greep uit de trommel ? Vingerwijzingen.
  • Een inflatoire economie als normaal achten heeft niets meer met economie te maken en creëert een wedloop met zichzelf. De omgekeerde logica vertaalt naar een mondiale deflatie creëert evengoed geld uit het niets, net zoals banken geld uit het niets drukken. Ergo, er kunnen in theorie dus absoluut geen financiële problemen zijn, nu niet en nooit niet. Geld op zich is gratis en oneindig. Het pensioenprobleem bestaat in theorie dus niet, dat als referentie voor veel andere zaken.
  • Gezien het bovenstaande kunnen we afleiden dat een partieel denkende of gevoerde economie leidt tot protectionisme en derhalve veel strijd. Men voert dus nu een strijd om het geld maar dat op zich is een beetje absurd gezien bovenstaande reden en rekenkundig bewijs. Dus, hieruit voortvloeiend heb je dus nood aan een mondiaal gestuurde economie en hiervoor liggen de plannen letterlijk op de tafel. Dat is ook handig meegenomen.
Dit zijn slechts twee bemerkingen en belangrijk is dus om weten dat er helemaal geen geldproblemen zijn maar dat we gevangen worden door een soort van monopolyspel dat nauwelijks nog voeling heeft met dat wat economie in essentie zegt. Dus, nu je weet dat geld geen probleem is, wat zou je dan zoal kunnen doen ? Een beetje solidariteit is uiteraard welkom, dat spreekt voor zich. Jammer genoeg blijkt ook solidariteit een utopie te zijn, dan stopt het mooie verhaal natuurlijk.

Alsof er geen boek geschreven is, noch lijken we simpele rekenkunde te begrijpen. Bizar dus. Allemaal zo moeilijk toch niet, mag ik hopen. Wat is nu het probleem nog, denk je ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden