Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6
Wie sinds de jaren zestig het politieke gebeuren binnen dit land volgt moet eerlijk toegeven dat wat de staatshervorming en BHV betreft, de Vlaamse van vorig jaar zijn ingegaan met een zichzelf overschattende hautainiteit dat het niet mooi meer is.
Men vergeet blijkbaar dat o.a. het compromis inzake BHV indertijd als wisselgeld diende voor het vastleggen van de taalgrens en de gegarandeerde vertegenwoordiging binnen de Brusselse gewestregering. Dat 'wisselgeld' nu terugeisen zonder dat daar een evenwaardige prijs voor wordt betaald is uiteraard niet aanvaardbaar voor de Franstaligen.
Bovendien is het bestaan van het kiesarrondissement BHV op zich niet ongrondwettelijk, maar het feit dat elders in het land er provinciale kieskringen zijn. Het Arbitragehof zegt geenszins dat BHV moet gesplitst worden, maar dat de volgende federale verkiezingen ongeldig zijn, tenzij, ofwel BHV gesplitst is, of tenzij er terug arrondissementele kieskringen zijn.
Hoe dan ook. De bevolking wijsmaken dat BHV gesplitst wordt zondert dat bvb. Brussel of de taalfaciliteiten voor de Franstaligen in de rand worden uitgebreid, is je reinste volksverlakkerij.
Over de verborgen agenda van 'rechts' in Vlaanderen, en daarmee bedoel ik niet het VB of LDD, maar de rechtse vleugel van het CD&V, de NVA en de VLD, zal ik het maar niet hebben. Voor hen is het de ultieme droom dat vrijwel alle macht in Vlaanderen komt, desnoods als onafhankelijke staat. Op Belgisch vlak moet 'rechts' nog steeds inbinden omdat het moet samenwerken met het door links gedomineerd Wallonië. In een vrijwel volledig autonoom Vlaanderen zou zij de 'alleenheerser' kunnen worden. Daar is het hen om
te doen...
|
Lees ik dat goed, de VLD Vlaams-nationalistisch?
Trouwens, de tijd van La Belgique de papa is voorgoed voorbij.