Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
|
Ik heb het filmpje bekeken, en
het zegt me zeer veel!
Vanaf het eerste beeld is het duidelijk: Dit is een onsmakelijk
propagandafilmpje, gemaakt door mensen die ervan overtuigd zijn dat Flaminganten criminelen zijn indien niet erger.
Elk greintje objectiviteit is zoek.
Maar het blijkt wel dat
JD dus gelogen heeft. Dat is natuurlijk niet mooi, dat mag niet. Dat anderen ook liegen (met grote gevolgen) is geen verontschuldiging. Maar het is natuurlijk een
grenzeloze comedie om een leugen (zonder gevolgen) van een relatief-kleine garnaal een grote misdaad te maken en grote leugens van grote heren met grote gevolgen met de mantel der liefde te bedekken.
Het is niet zeer duidelijk, maar het blijkt (denk ik) dat het FDLJ geen verboden organisatie was toen JD er deel van uit maakte. Dus...
Maar als we geloof kunnen hechten aan dat propagandafilmpje dan zaten er wel
zware en onsmakelijke jongens bij FDLJ.
Het
onvermijdelijke VMO komt ook ter sprake. En hoe meer de tijd verloopt wordt de herinnering steeds maar geweldadiger en inspireert de makers van het propagandafilmpje tot verwoestende taferelen.
Ik heb een tip die ze eventueel kunnen gebruiken:
Tijdens de strijd voor
Leuven Vlaams ik denk rond 1965 was er een voettocht naar Leuven georganiseerd door des extrémistes flamingants. Pol Goossens was de organisator en stapte voorop. Ik liep mee vooraan , maar helemaal achteraan stapte de VMO (zonder bommen of granaten) onder leiding van Wim Maes.
Kan daar nu geen nuttig filmpje van gemaakt worden?
Polleke Goossens aan 't hoofd van de VMO. Als dat geen perspectieven opent!
Men toont ook de foto van RVW die betrokken was in een plakkersgevecht meer dan 40 jaar geleden tussen VU en FDF. Als oud-VU-er ik herinner me dat nog. In die jaren ging ik ook plakken, hopelijk sta ik niet op één of andere foto... Maar toen bestond het VB nog niet en was er dus niet bij betrokken.
Of RVW veroordeeld werd als moordenaar weet ik niet. Kan iemand dat bevestigen? Want dat propagandafilmpje kan ik niet ernstig nemen.
Maar JD werd wel gezien in gezelschap van RVW!
Dehaene werd (en dan nog op regeringsbanken) ook gezien in gezelschap van
Willy Claes, geen kleine jongen en veroordeeld voor zware feiten. Willy claes heeft niet gelogen, hij had enkel een slecht geheugen, en daarvoor kun je natuurlijk niet gestraft worden. Integendeel dat is een verzachtende omstandigheid.
Ik moet natuurlijk wel toegeven dat
Demol niet mag liegen omdat Willy Claes een slecht geheugen heeft.
Tot slot zal ik er maar aan toevoegen, om system gerust te stellen, dat ik geen sympatie heb voor geweldenaars van FDLJ of VMO of van hun geestesgenoten in het andere kamp.
Heb ik nu system echt gerustgesteld?