Los bericht bekijken
Oud 30 april 2008, 08:34   #102
Ramon djv
Lokaal Raadslid

Ramon djv's schermafbeelding

Standaard

steinerleraar schreef
Citaat:
Laat me er even van uitgaan dat u van goede wil bent, ondanks het feit dat u tot nog toe enkel negatieve berichten met een suggestief karakter heeft geplaatst. Laat ik er van uitgaan dat u het oprecht meent en overtuigd bent van uw gelijk.
En dan...

Citaat:
...want u bent overtuigd van uw eigen gelijk
Volgens mij vul je iets in, dat, zolang ik het je niet toevertrouw, alleen ik kan weten, namelijk dat waarvan ik overtuigd ben.

steinerleraar schreef
Citaat:
ondanks het feit dat u tot nog toe enkel negatieve berichten met een suggestief karakter heeft geplaatst
Beste, als je zelfs dit nog niet controleert voor je iets opschrijft, hoe zit het dan met de rest van wat je schrijft? Ik heb voor de vuist weg 3 berichten opgehaald die je stelling tegenspreken.

Citaat:
Dit is wat heel veel mensen in en buiten onderwijs weten, maar wat door heel weinig onderzoek kan worden bevestigd. In België heb ik weet van een gedane studie waaruit blijkt dat wat het hoger onderwijs betreft steinerschoolleerlingen het moeilijker hebben dan leerlingen uit het traditioneel onderwijs. Hun slaagcijfers in het eerste jaar liggen beduidend lager: slechts 44% van de steinerschoolleerlingen slaagt in het eerste jaar, tegenover 60% van de leerlingen van het traditioneel onderwijs. (Schepers, C. Het verloop van de hogere studies van voormalige leerlingen van de steinerschool - Eindverhandeling, 2002)
Citaat:
Ik heb vandaag nog met een directrice gesproken. Die wist van elke leerling die de voorbije jaren uit de school was gegaan wat en waar hij nu studeerde en hoe hij het deed. Die vrouw ging ervan uit dat een school vanaf het moment dat een leerling wordt opgenomen die leerling dient te volgen tot zijn volledige schoolloopbaan is afgewerkt, zelfs al is dat in een andere school. Wat denk je van zo’n leerlingenvolgsysteem? Steinerpedagogie?
Citaat:
@steinerleraar

Het lijkt alsof in de steinerschool waar je het steeds over hebt de zaken al flink geëvolueerd zijn. Het is natuurlijk leuk om zoiets te horen. Ik vraag me wel af of over welke steinerschool het dan gaat. Dat het niet de Leuvense is gaf je al aan. Kan je ook aangeven welke het dan wel is, zodat ik je stellingen betreffende die school kan verifiëren?
Zoals het nu staat kan jij eigenlijk zeggen wat je wilt, want toch niet controleerbaar.

Een beetje Steiners, haha.

Maar graag een controleerbare bron, anders blijft het vaag
steinerleraar schreef

Citaat:
Bezoek eens een Steinerschool, kijk en luister, spreek met leraren, ouders, leerlingen en oud-leerlingen vraag u af of er mensen staan die een mooi ideaalbeeld proberen op te hangen dat niet van deze wereld is en vooral:
ga af op uw gevoel of woorden en daden elkaar wel met elkaar stroken
Nog een extra raad; ga niet op je gevoel alleen af, maar houd ook je hoofd erbij.

Het lijkt me moeilijk een steinerschool te bezoeken onder de lessen, waardoor de gegeven woorden tijdens feestelijke momenten (zoals opendeurdagen) pas kunnen worden getoetst aan de hand van wat het kind dagelijks ervaart in de klas. Dan is het al ingeschreven. Ik zou zeggen; informeer je terdege. Ook bij organisaties die te boek staan als ‘kritisch’.

steinerleraar schreef
Citaat:
Ik merk dat ik teveel meegetrokken wordt in een niet-constructieve discussie, wat niet mijn bedoeling was.
Als de discussie niet constructief zou zijn, zou je misschien beter stellen dat je ze mee voert, ipv dat je erin meegetrokken wordt.

steinerleraar
Citaat:
Steiner ging uit van het potentieel tot individueel oordeelsvermogen van ieder mens, los van alle mogelijke bevoogdende instanties. Laten we daar maar vertrouwen in hebben
.

Als we dan toch Steiner aanhalen mbt tot individualisatie. Wat zei de ‘meester’ op 27 maart 1924 zelf toen hij vijf jaar na het openen van de eerste Waldorfschool (steinerschool) de resultaten van de laatstejaars van die school beoordeelde.

‘De statistiek van de resultaten schijnt er op te wijzen dat het slechte resultaat meestal te maken heeft met het feit dat de leerlingen op het moment dat ze hun opgaven alleen moesten oplossen, ze er niet mee overweg konden omdat ze te veel gewoon waren de dingen in groep op te lossen…Ze hebben immers te weinig tijd gehad; maar het lijkt er op dat de leerlingen te weinig ertoe gebracht zijn om problemen alleen op te lossen. De individualiteit van de leerlingen wordt niet in aanmerking genomen; Dat schijnt mij het essentiële te zijn van wat hier is misgegaan.’ E.A.K. Stockmeyer, Rudolf Steiners Lehrplan für die Waldorfschulen, Stuttgart, 1976, p.37

Hoe zit het tegenwoordig met differentiatie (individuele aanbod) in steinerscholen?

Laatst gewijzigd door Ramon djv : 30 april 2008 om 08:38.
Ramon djv is offline   Met citaat antwoorden