Discussie: lonen?
Los bericht bekijken
Oud 1 mei 2008, 11:59   #41
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Bruto telt om te vergelijken. Netto niet.

Ik heb al heel dikwijls moeten uitleggen dat bruto belangrijker is dan netto maar de meesten willen het echt niet snappen. Ik ga hier ook een pogingske doen.
Stel jij bent alleenstaande en je hebt 1800 bruto en jij houdt 1200 netto over.
Iemand anders met 1800 bruto maar die wel 3 kinderen ten laste heeft zal netto 1400 krijgen. Met andere woorden: ondanks dat het bruto voor beiden hetzelfde is heeft de ene toch 200 meer dan jou. En dan spreek ik nog niet over het feit dat de ene werkgever procentueel meer ( of minder ) geld afhoudt voor de belastingen. Zo kan jij met je 1800 bruto bij werkgever A meer netto krijgen dan bij werkgever B. Alleen zal je dankzij werkgever A een dikkere belastingbrief in de bus krijgen.
Moraal van het verhaal: als je wenst lonen te vergelijken dan moet je dit doen aan de hand van de brutolonen.

Men zegge het voort.
Inderdaad: sommige werkgevers houden de minimale BV af, om méér "in 't handje" te kunnen geven. Als er dan veel mensen om een voorschot op hun loon of om een "sociale lening" komen vragen als de belastingaanslag in hun brievenbus valt veranderen die werkgevers wel eens van politiek.
Om lonen te vergelijken neem je best brutolonen, om inkomsten te vergelijken best nettolonen en dan moet je nog met heel veel rekening houden.

Laatst gewijzigd door filosoof : 1 mei 2008 om 12:01.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden